

540
Yargı Kararları, Kamu Görevlileri Etik Kurulu Kararları ve İlgili Mevzuat Perspektifinde ...
Böyle olmakla birlikte personeline psikolojik taciz uygulayan üst dü-
zey kamu görevlilerinin şikâyet edilebileceği bağımsız bir idari organ
olması açısından Kurul’un bu anlamda bir boşluğu doldurduğunu da
ifade etmek gerekmektedir.
Ayrıca 2005–2014 yıllarında Kurulca incelemeye alınan başvuru-
ların % 42’sinin başvuru konusunun yargıya intikal etmesi nedeniy-
le incelemesi durdurulmuştur (Kurul Faaliyet Raporları). Savcılığına
intikal eden ya da idare mahkemelerinde görüşülen konular yargıya
intikal ettiği gerekçesiyle Kurul tarafından usul yönünden reddedil-
mekte, inceleme başlatılmış ise başlatılan inceleme durdurularak konu
hakkında karar verilmemektedir. Oysa Kurul’un bir Kaymakam hak-
kında iddia edilen konularda idare mahkemesince soruşturmaya ge-
rek yok kararının onanması nedeni ile durdurulan inceleme hakkında
başvurucu tarafından 14.İdare Mahkemesinde dava açılmıştır. Mah-
kemece verilen 09.02.2015 tarihli ve E:2013/1556, K:2015/163 sayılı iptal
kararında; Bölge İdare Mahkemesi Kararının yargısal nitelikte bir ka-
rar olmaması ve uyuşmazlığın yargı merciince karara bağlandığından
söz edilmesine olanak bulunmadığı gerekçesi ile 5176 sayılı Kanunun
4 üncü maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca Etik Kurulu’nun “ince-
lememe” yönünde aldığı Karar iptal edilmiştir. Konu hakkında Kurul
tarafından inceleme yapılarak 2005/100 sayılı Karar ile Kaymakam’ın
etik davranış ilkelerine aykırı davrandığına karar verilmiştir. Dolayı-
sıyla Kurul tarafından incelemeye alınan başvuruların yarısından ço-
ğunda
18
etik davranış ilkelerine aykırı davranıldığı yönünde karar ve-
rildiği dikkate alındığında Kurul’un yargıya intikal etmesi durumunu
14. İdare Mahkemesi Kararı doğrultusunda yorumlayarak başvuruları
inceleyerek karara bağlaması gerekmektedir.
Kurul kararları, yapısı ve içeriği itibariyle tespit kararı niteliğin-
dedir. Kurul kararlarının bir yaptırımının bulunmayışı, Kurul’un psi-
kolojik tacizle mücadelede etkili bir aktör olmasını engellemektedir.
Hatta bazı durumlarda, hakkında Kurul tarafından “personeline psi-
kolojik taciz yaptığına” karar verilen bazı kamu görevlilerinin, Kurul
kararından sonra personeline uyguladığı psikolojik tacizin şiddetini
daha da artırdığı mağdurlar tarafından ifade edilmiştir.
18
Kurul Faaliyet Raporuna göre 2005–2014 arasında Kurulca incelemeye alınan baş-
vuruların % 57,2’i hakkında etik davranış ilkelerine aykırı davranıldığı kararı ve-
rilmiştir.