Previous Page  84 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 84 / 545 Next Page
Page Background

83

TBB Dergisi 2017 (128)

Gökhan Yaşar DURAN

m.63’ten dolayı cezalandırılabilmesi için öncelikle 1111 sayılı Askerlik

Kanunu’nun yukarıda açıklanan m.89/4’ncü fıkrasının (a), (b), (c), (d)

veya (e) bentlerinde yer alan kabahatlerin herhangi birinden dolayı

haklarında kesinleşen bir idarî para cezasının bulunması gerekmek-

tedir. Suçun oluşumu bakımından idari para cezasının hangi bentte-

ki kabahatten (yoklama kaçağı, saklı, bakaya) dolayı verildiğinin bir

önemli olmadığı gibi, failin sonraki işlediği eyleminin de işlenen kaba-

hat eyleminden farklı bir eylem olması mümkündür. Örneğin, fail saklı

kabahatlisi olarak (m.89/4-b) hakkında verilen idari para cezası kesin-

leştikten sonra bu kez yoklama kaçağı kabahatini işlerse (m.89/4-a) fa-

ilin işlediği ikinci eylem bakımından artık kabahat yükümlüsü olarak

değil bu kez AsCK m.63/1 (a) bendindeki suç konusu eyleme(yoklama

kaçağı suçu) göre hakkında soruşturma başlatılacaktır.

Kanaatimizce 1111 sayılı Askerlik Kanunu’nun 89/4’ncü madde-

sinde yer verilen kabahatler nitelik olarak kamu düzeninin korunması

amacıyla getirilmiştir. Bu nedenle bu kabahatler nitelik olarak askerî

bir kabahat olarak değil

22

kabahat türünden bir haksızlık olarak kabul

edilmelidir.

C. MADDENİN DÜZENLENİŞİNİN CEZA

HUKUKUNUN TEMEL KURUM VE İLKELERİNE GÖRE

DEĞERLENDİRİLMESİ

Yukarıda ayrıntılı olarak açıklandığı üzere 6217 sayılı Kanun’la

yapılan değişiklik sonrası AsCK m.63’ün faili olabilmek için öncelikle

1111 sayılı Kanun 89/4’ncü fıkrasında yer alan kabahatlerden dolayı

fail hakkında kesinleşen idari bir para cezası olması gerekmektedir.

Diğer bir anlatımla, kanun koyucu nazarında failin ilk eylemi kabahat

türü bir haksızlık olarak kabul edilmişken, aynı eylemin ikinci kez

işlenişi ise suç seviyesine yükseltilmektedir. Bu nedenle bu düzenle-

menin ceza hukuku ilkelerine uygun olup olmadığı kanaatimizce de-

22

Askerî kabahatler ve disiplin kabahatleri, ceza yaptırımı nitelikleri ile disiplin

yaptırımı nitelikleri iç içe geçmiş hürriyeti bağlayıcı bir yaptırım öngörmek sure-

tiyle idari yaptırım kararı gerektiren kabahatlerden ayrılmaktadır. Çünkü kaba-

hatler karşılığında hiçbir şekilde hürriyeti kısıtlayıcı bir yaptırıma başvurulamaz

(Anayasa m.38/10). Diğer yandan askerî kabahatler ve disiplin kabahatleri sadece

asker kişileri ilgilendirmekte ve askerî disiplinin korunması amaçlanmaktadır (Bu

açıklamalar için bkz.Kangal Zeynel T., Kabahatler Hukuku, 1.Baskı, İstanbul 2011,

s.9)

.