

83
TBB Dergisi 2017 (128)
Gökhan Yaşar DURAN
m.63’ten dolayı cezalandırılabilmesi için öncelikle 1111 sayılı Askerlik
Kanunu’nun yukarıda açıklanan m.89/4’ncü fıkrasının (a), (b), (c), (d)
veya (e) bentlerinde yer alan kabahatlerin herhangi birinden dolayı
haklarında kesinleşen bir idarî para cezasının bulunması gerekmek-
tedir. Suçun oluşumu bakımından idari para cezasının hangi bentte-
ki kabahatten (yoklama kaçağı, saklı, bakaya) dolayı verildiğinin bir
önemli olmadığı gibi, failin sonraki işlediği eyleminin de işlenen kaba-
hat eyleminden farklı bir eylem olması mümkündür. Örneğin, fail saklı
kabahatlisi olarak (m.89/4-b) hakkında verilen idari para cezası kesin-
leştikten sonra bu kez yoklama kaçağı kabahatini işlerse (m.89/4-a) fa-
ilin işlediği ikinci eylem bakımından artık kabahat yükümlüsü olarak
değil bu kez AsCK m.63/1 (a) bendindeki suç konusu eyleme(yoklama
kaçağı suçu) göre hakkında soruşturma başlatılacaktır.
Kanaatimizce 1111 sayılı Askerlik Kanunu’nun 89/4’ncü madde-
sinde yer verilen kabahatler nitelik olarak kamu düzeninin korunması
amacıyla getirilmiştir. Bu nedenle bu kabahatler nitelik olarak askerî
bir kabahat olarak değil
22
kabahat türünden bir haksızlık olarak kabul
edilmelidir.
C. MADDENİN DÜZENLENİŞİNİN CEZA
HUKUKUNUN TEMEL KURUM VE İLKELERİNE GÖRE
DEĞERLENDİRİLMESİ
Yukarıda ayrıntılı olarak açıklandığı üzere 6217 sayılı Kanun’la
yapılan değişiklik sonrası AsCK m.63’ün faili olabilmek için öncelikle
1111 sayılı Kanun 89/4’ncü fıkrasında yer alan kabahatlerden dolayı
fail hakkında kesinleşen idari bir para cezası olması gerekmektedir.
Diğer bir anlatımla, kanun koyucu nazarında failin ilk eylemi kabahat
türü bir haksızlık olarak kabul edilmişken, aynı eylemin ikinci kez
işlenişi ise suç seviyesine yükseltilmektedir. Bu nedenle bu düzenle-
menin ceza hukuku ilkelerine uygun olup olmadığı kanaatimizce de-
22
Askerî kabahatler ve disiplin kabahatleri, ceza yaptırımı nitelikleri ile disiplin
yaptırımı nitelikleri iç içe geçmiş hürriyeti bağlayıcı bir yaptırım öngörmek sure-
tiyle idari yaptırım kararı gerektiren kabahatlerden ayrılmaktadır. Çünkü kaba-
hatler karşılığında hiçbir şekilde hürriyeti kısıtlayıcı bir yaptırıma başvurulamaz
(Anayasa m.38/10). Diğer yandan askerî kabahatler ve disiplin kabahatleri sadece
asker kişileri ilgilendirmekte ve askerî disiplinin korunması amaçlanmaktadır (Bu
açıklamalar için bkz.Kangal Zeynel T., Kabahatler Hukuku, 1.Baskı, İstanbul 2011,
s.9)
.