

412
Güncel Gelişmeler Işığında Türk Vatandaşlığının İstisnai Haller Kapsamında Kazanılması
samında vatandaşlığın kazanılması konusunda ortaya çıkan iki temel
problem vardır. Bunlardan ilki doktrinde de ifade edildiği üzere TVK
m.12’de istisnai haller kapsamında vatandaşlığa alınabilecek yabancı-
lar belirlenirken kullanılan bazı ölçütlerin Anayasanın 66/3. madde-
siyle güvence altına alınan kanunilik ilkesiyle bağdaşmadığı gibi yargı
denetimini de zorlaştırmasıdır. Bu bağlamda özellikle, vatandaşlığa
alınması ‘zaruri’ görülen yabancıların istisnai haller kapsamında va-
tandaşlığa alınmasını düzenleyen TVK’nın m.12/1-c bendi, kullandığı
‘zaruret’ ölçütü sebebiyle ‘hikmet-i hükümet’ anlayışıyla hazırlandığı
ve idare tarafından maksadı dışında kullanılmaya açık olduğu,
177
kişi
bakımından vatandaşlığın vazgeçilmez unsurunu teşkil eden devlete
sadakat unsurunun bir kenara bırakıldığı ve bu şekilde verilen vatan-
daşlığın önceden var olan gerçek bir bağlantıya dayanmadığı
178
gibi
sebeplerle istisnai haller kapsamında vatandaşlığa alınabilecek ya-
bancıları belirleyen TVK m.12’nin en çok eleştirilen bendi olmuştur.
Kanaatimizce TVK m.12/1-c bendinin, istisnai haller kapsamında va-
tandaşlığa alınabilecek olan yabancıları belirleyen TVK m.12’nin diğer
bentlerinin kapsamı dikkate alındığında işlevi, doktrinde de hükmün
işlevlerinden biri olabileceği değerlendirildiği üzere,
179
ancak TVK’daki
eksiklikleri gidermek ve kanun hazırlanırken sehven ihmal edilmiş ki-
şilerin vatandaşlığa alınmasında kullanılmaktan ibaret olmalıdır.
İstisnai haller kapsamında vatandaşlığın kazanılması konusunda
ortaya çıkan 2. temel problem ise, bu kapsamda vatandaşlık kazana-
cak olan yabancılar için genel olarak vatandaşlığa alınma yolunda ara-
nan ve genel olarak da kişi ile vatandaşlığına geçmek istediği devlet
arasındaki sıkı irtibat, uyum ve bütünleşmeyi tespite yönelik olduğu
180
ifade edilen şartların hiç birinin aranmamasının ilgili hüküm bakı-
mından bir eksiklik olarak değerlendirilip değerlendirilemeyeceğidir.
Bu bağlamda da kanaatimizce, istisnai haller kapsamında vatandaş-
lık kazanmak için başvuruda bulunan yabancıların, Kanunda her bir
grubun özelliği dikkate alınarak ayrı ayrı belirlenebilecek süreler içe-
risinde düzenli olarak Türkiye’de ikamet etme şartına yer verilmeme-
si eksiklik olarak değerlendirilebilir. İkamet şartı, kanaatimize göre,
177
Nomer, s.90.
178
Nomer, 22. Bası, s.90-91.
179
Güngör, Tâbiiyet, s.109.
180
Doğan, Vatandaşlık, s.64.