Previous Page  412 / 457 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 412 / 457 Next Page
Page Background

411

TBB Dergisi 2017 (130)

Neşe BARAN ÇELİK

‘göçmen’ olarak kabul edilmeleri dolayısıyla göçmen statüsüne bağlı

olarak TVK m.12/1-d kapsamında istisnai olarak Türk vatandaşlığını

kazanabilmeleri mümkün değildir.

173

Sonuç

Günümüzde vatandaşlık ile ilgili geleneksel anlayışın değişmekte

olduğu bir gerçektir. Bir yandan küreselleşme ile birlikte sınırların kalk-

ması ve mesafelerin daralması, uluslararası göçler sebebiyle ortaya çıkan

ulus ötesi ve karma kültürlü toplumlar;

174

öte yandan küresel ekonomi-

deki yaşanan yavaşlama sebebiyle pek çok ülkenin ekonomik sıkıntıla-

rından kurtulmak amacıyla ülkelerine yatırım çekmek ve istihdam oluş-

turmak için yatırım yapan yabancılara oturum izni ya da vatandaşlık

hakkı vermek gibi uygulamalara yönelmesi,

175

vatandaşlık hukuku ala-

nında da yenilik yapma ihtiyacını doğurmuştur. Bu durum Türkiye’yi

de etkilemiş ve Türk vatandaşlık hukukunda da özellikle son yıllarda

ülkemizde etkisini gösteren göç dalgası sebebiyle oluşan yeni toplumsal

yapıya, ekonomi ve işgücü alanındaki küresel rekabete uyum sağlana-

bilmesi için değişim zorunlu hale gelmiştir. Bu değişim de 28.07.2016 ta-

rihinde kabul edilen Uluslararası İşgücü Kanunu ile Türkiye’de çalışma-

yan ancak Bakanlar Kurulunca belirlenecek kapsam ve tutarda yatırım

yapacak yabancılar ile Türkiye’nin uluslararası işgücü politikası doğrul-

tusunda; eğitim düzeyleri, mesleki deneyimleri, bilim ve teknolojiye kat-

kıları, Türkiye’deki faaliyetlerinin veya yatırımlarının ülke ekonomisine

ve istihdama etkisi sebebiyle kendilerine Turkuaz Kart verilecek yaban-

cılara ve her iki gruba giren yabancıların eşleri, kendilerinin ve eşlerinin

ergin olmayan veya bağımlı yabancı çocuklarına istisnai haller kapsa-

mında Türk vatandaşlığını kazanabilme yolunu açmıştır.

Vatandaşlığın istisnai, ayrıcalıklı ya da kolaylaştırılmış usullerle

kazanılması, pek çok devletin vatandaşlık kanununda hatta TVK’nın

genel gerekçesinde hüküm ve prensiplerinin dikkate alındığı belirti-

len Avrupa Vatandaşlık Sözleşmesinde de kabul edilen bir yoldur.

176

Ancak kanaatimize göre, Türk hukuku bakımından istisnai haller kap-

173

Aygün/Kaya, s.136.

174

İbrahim Fevzi Şahin/Fatih Çermik: ‘‘Küresel Vatandaşlık Ölçeğinin Türkçeye

Uyarlanması: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması’’,

Doğu Coğrafya Dergisi,

C.19, S.31

2014, s.209.

175

Dilek, s.2.

176

İlgili düzenleme hakkında bilgi için bkz.: Güngör, Avrupa, 238-239.