

411
TBB Dergisi 2017 (130)
Neşe BARAN ÇELİK
‘göçmen’ olarak kabul edilmeleri dolayısıyla göçmen statüsüne bağlı
olarak TVK m.12/1-d kapsamında istisnai olarak Türk vatandaşlığını
kazanabilmeleri mümkün değildir.
173
Sonuç
Günümüzde vatandaşlık ile ilgili geleneksel anlayışın değişmekte
olduğu bir gerçektir. Bir yandan küreselleşme ile birlikte sınırların kalk-
ması ve mesafelerin daralması, uluslararası göçler sebebiyle ortaya çıkan
ulus ötesi ve karma kültürlü toplumlar;
174
öte yandan küresel ekonomi-
deki yaşanan yavaşlama sebebiyle pek çok ülkenin ekonomik sıkıntıla-
rından kurtulmak amacıyla ülkelerine yatırım çekmek ve istihdam oluş-
turmak için yatırım yapan yabancılara oturum izni ya da vatandaşlık
hakkı vermek gibi uygulamalara yönelmesi,
175
vatandaşlık hukuku ala-
nında da yenilik yapma ihtiyacını doğurmuştur. Bu durum Türkiye’yi
de etkilemiş ve Türk vatandaşlık hukukunda da özellikle son yıllarda
ülkemizde etkisini gösteren göç dalgası sebebiyle oluşan yeni toplumsal
yapıya, ekonomi ve işgücü alanındaki küresel rekabete uyum sağlana-
bilmesi için değişim zorunlu hale gelmiştir. Bu değişim de 28.07.2016 ta-
rihinde kabul edilen Uluslararası İşgücü Kanunu ile Türkiye’de çalışma-
yan ancak Bakanlar Kurulunca belirlenecek kapsam ve tutarda yatırım
yapacak yabancılar ile Türkiye’nin uluslararası işgücü politikası doğrul-
tusunda; eğitim düzeyleri, mesleki deneyimleri, bilim ve teknolojiye kat-
kıları, Türkiye’deki faaliyetlerinin veya yatırımlarının ülke ekonomisine
ve istihdama etkisi sebebiyle kendilerine Turkuaz Kart verilecek yaban-
cılara ve her iki gruba giren yabancıların eşleri, kendilerinin ve eşlerinin
ergin olmayan veya bağımlı yabancı çocuklarına istisnai haller kapsa-
mında Türk vatandaşlığını kazanabilme yolunu açmıştır.
Vatandaşlığın istisnai, ayrıcalıklı ya da kolaylaştırılmış usullerle
kazanılması, pek çok devletin vatandaşlık kanununda hatta TVK’nın
genel gerekçesinde hüküm ve prensiplerinin dikkate alındığı belirti-
len Avrupa Vatandaşlık Sözleşmesinde de kabul edilen bir yoldur.
176
Ancak kanaatimize göre, Türk hukuku bakımından istisnai haller kap-
173
Aygün/Kaya, s.136.
174
İbrahim Fevzi Şahin/Fatih Çermik: ‘‘Küresel Vatandaşlık Ölçeğinin Türkçeye
Uyarlanması: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması’’,
Doğu Coğrafya Dergisi,
C.19, S.31
2014, s.209.
175
Dilek, s.2.
176
İlgili düzenleme hakkında bilgi için bkz.: Güngör, Avrupa, 238-239.