Previous Page  411 / 457 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 411 / 457 Next Page
Page Background

410

Güncel Gelişmeler Işığında Türk Vatandaşlığının İstisnai Haller Kapsamında Kazanılması

İçişleri Bakanlığı tarafından belirlenir (m.17) . Bu yabancılar ve varsa

aile üyeleri, ülkeye giriş yaptıktan sonra güvenlik kontrolünün ardın-

dan en yakın sevk merkezine götürülmek üzere mümkün olabilecek en

kısa sürede yetkili kolluk birimlerine teslim edilecek ve geçici barınma

merkezlerine sevk edilinceye veya bu merkezlerin dışında kalacaklarsa

ikametlerine yönlendirilinceye kadar kayıt ve diğer işlemler için geçici

olarak sevk merkezlerinde bekletilir (m.17, m.23).

168

Kayıt işlemlerinin

ardından kendilerine Türkiye’de kalış hakkı sağlayan, ikamet izni ye-

rine geçmeyen ve sahibine Türk vatandaşlığına geçiş hakkı tanımayan

‘Geçici Koruma Kimlik Belgesi’

169

verilir(m.22, m.25).

Göçün temel özelliklerinden biri de, göç eden kişilerin, gittikleri

ülkeye yerleşme niyetidir.

170

Bu niyet, İskân Kanununda da yabancının

göçmen olarak kabul edilme şartlarından biri olarak kabul edilmiştir.

Oysa geçici koruma, ülkesinden ayrılmaya zorlanmış ve ayrıldığı ül-

keye geri dönemeyen, yabancılara verilen ve adı üstünde temelinde

geçicilik barındıran bir statüdür (YUKK m.91/1). İçerik olarak da ülke

topraklarına serbest olarak kabul, geri gönderilmeme ilkesine riayet

ve temel ihtiyaçların karşılanması unsurlarından oluşur.

171

Ülkemizde

geçici koruma statüsüyle bulunan Suriye vatandaşları arasında Türk

soyundan ve Türk kültürüne bağlı bulunma şartlarını sağlayan olabi-

lir. Ancak bu kişilerin sahip olduğu geçici koruma statüsü kanaatimize

göre göçmen olarak kabul edilebilmek için Kanunda aranan ‘yerleşme

niyeti’ koşulunu sağlamalarını önler

172

. Ayrıca göçmen statüsü şartları

sağlandığında, yabancıya Türkiye’ye gelmeden önce verilir ve yabancı

Türkiye’ye göçmen statüsüyle kabul edilir. Geçici koruma statüsü sa-

hibi olan yabancıların Türkiye’ye kabul edilmelerindeki temel sebep

ve usul de dikkate alındığında, kanaatimize göre geçici koruma statü-

leri devam ettiği müddetçe mevcut düzenlemeler ışığında Türkiye’ye

168

Geçici korumadan yararlanan yabancıların Türkiye’ye giriş ve kabul usulü hak-

kında ayrıntılı bilgi için bkz.:Baran Çelik, s.92-93.

169

Geçici Koruma Yönetmeliği uyarınca, geçici koruma sona eridiğinde bu belgege-

çerliliğini kaybeder ve yabancıdan geri alınır (m.22/5).

170

Öztürk Yılmaz, s.245-246. Ancak bu niyetin varlığından o kişinin vatandaşı oldu-

ğu ülkeye bir daha dönüş yapmayacağı anlamı çıkarılamayacağı gibi başlangıçta

kişi kısa ve geçici süreli olarak bir başka ülkeye gittiğinde bulunmayan bu niyetin

sonradan da oluşabileceği yönünde bkz.: Çiçekli, Yabancılar, s. 227.

171

Çiçekli, Mülteci, s.306.

172

Türkiye’de ikametine izin verilen mülteci ve sığınmacıların İskân Kanunu çerçe-

vesinde vatandaşlık kazanamayacağı ve ancak TVK’nın genel hükümleri çerçeve-

sinde vatandaşlık kazanabileceği yönünde bkz.: Çiçekli, Mülteci, s.382.