

408
Güncel Gelişmeler Işığında Türk Vatandaşlığının İstisnai Haller Kapsamında Kazanılması
dikkate alınmayacağı gibi sahibine Türk vatandaşlığına geçiş hakkı
sağlamayacağını düzenlenmiştir (m.25). Dolayısıyla geçici korumadan
yararlananlara bu statü devam ettiği müddetçe kısa dönem ikamet
izni de verilemeyecektir.
163
Ülkemizde geçici koruma statüsüyle bulunan Suriye vatandaşla-
rının TVK m.12/1-c kapsamında vatandaşlık kazanabilmeleri ise ‘va-
tandaşlığa alınması zaruri’ kişilerden olarak değerlendirilmeleri ha-
linde mümkündür. Bu bent kapsamında vatandaşlık kazanabilmeleri
için milli güvenlik ve kamu düzeni bakımından engel teşkil edecek bir
halleri bulunmamalı, vatandaşlığa alınmaları için İçişleri Bakanlığının
teklifi olmalıdır. Bakanlığın teklifi sonucunda karar verecek olan za-
ruret kıstasını da değerlendirecek olan Bakanlar Kuruludur
164
.
Geçici korumadan yararlanan Suriye vatandaşlarının TVK
m.12/1-d bendi kapsamında Türk vatandaşlığını kazanabilmeleri ise
İskân Kanununa göre ‘göçmen’ olarak kabul edilmelerine bağlıdır. Bu
sebeple ‘göçmen’ statüsünün
165
Kanundan hareketle tanımlanması ge-
rekmektedir. Yukarıda da anlatıldığı üzere
166
İskân Kanunu uyarın-
ca‘göçmen’ statüsünün verilmesinde ortak şartlar, Türk soyundan ol-
163
Geçici Koruma Yönetmeliğine göre geçici koruma uygulamasının sona ermesi ya
da kararının bireysel olarak sona ermesi ve iptali durumlarında bu yabancıların
Türkiye’den çıkış yapması esas olmakla birlikte, istisnai olarak Bakanlar Kurulu
tarafından, geçici korumadan yararlanmış olanlara koşullarını taşıdıkları statünün
grup temelli olarak verilmesi kararının alınması veya uluslararası koruma başvu-
rusunda bulunanların başvurularının bireysel olarak değerlendirmeye alınması
ya da bu yabancıların Kanun kapsamında belirlenecek koşullarda Türkiye’de kal-
masına izin verilmesinin kararlaştırılması mümkündür (m.14). Bu durumlarda,
ilgili hükümlere göre gerekli işlemlerin yapılacağını belirtildiğinden, söz konu-
su kişilere uluslararası koruma statüsü verilip verilmemesine göre Türkiye’de
ikamet hakları belirlenecektir. Eğer uluslararası koruma statüsü verilirse ikamet
hakları aldıkları statü kapsamında değerlendirilecek; uluslararası koruma statüsü
verilmeyerek Kanun kapsamında belirlenecek koşullarda Türkiye’de kalma izni
verilmesi durumunda ise ikamet ile ilgili YUKK’taki genel olarak yabancılar ba-
kımından geçerli olan hükümlerin uygulanması gerekecektir. Ayrıntılı bilgi için
bkz.: Baran Çelik, s.100-101.
164
2011’de 25, 2012’de 44 ve 2013’ün ilk 6 ayında 9 kişi olmak üzere toplam 78 Suriye
vatandaşının 12. maddede öngörülen hükümler çerçevesinde Türk vatandaşlığına
alındığı hususunda bilgi için bkz.: Aygün/Kaya, s.134.
165
İskân Kanunu uyarınca, Devlet eliyle iskân edilmelerini istememek şartıyla yurda
kabul edilenlere “serbest göçmen” (m. 3/e); özel kanunlarla yurt dışından getiri-
len ve bu Kanun hükümlerine göre taşınmaz mal verilerek iskânları sağlananlara
ise iskânlı göçmen denir (m. 3/f).Yine Kanuna göre bu göçmenler de Türkiye’ye
kabullerine göre, ‘münferit göçmen’ veya ‘toplu göçmen’ olarak sınıflandırılır.
166
Bkz.: Yukarıda s.19 vd.