Previous Page  414 / 457 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 414 / 457 Next Page
Page Background

413

TBB Dergisi 2017 (130)

Neşe BARAN ÇELİK

vatandaşlığa alınacak kişi ile bir parçası olacağı ve geleceğinde söz

hakkı bulunacağı toplum arasında asgari düzeyde de olsa uyumun

sağlanması açısından oldukça gereklidir. TVK’nın genel gerekçesin-

de

181

de belirtildiği üzere, gelişmiş ülkelerin de uyguladığı bir yol ola-

rak Türkiye’nin ekonomik ve sosyal hayatına katkıda bulunabilecek

yabancılara Türk vatandaşlığının daha kolay verilmesi suretiyle bu

kişilerin ülkemize kazandırılmaları önemlidir. Ancak bir taraftan ko-

laylık sağlanırken öte yandan bu kişilerin toplumun bir parçası olacağı

ve toplumun ortak geleceğinde söz hakkı olacağı da dikkate alınma-

lıdır. Bu bağlamda, Turkuaz Kart hamilleri bakımından kart sahipleri

ve yakınlarının ancak karttaki 3 yıllık geçiş süresi kaydı kaldırıldıktan

sonra Türk vatandaşlığını kazanma başvurusunda bulunabilecekleri

(Turkuaz Kart Yön.m.19/3) ve kart hamilinin geçiş süresinde de müc-

bir sebep olmaksızın iki yıldan uzun bir süre aralıksız yurtdışında

kalmasının kartın iptaline sebebiyet verileceğinin (Turkuaz Kart Yön.

m.22/1-a) düzenlenmesi kanaatimizce yerinde olmuştur. Turkuaz Kart

hamilinin aile fertlerinin yurt dışında bulunma süreleri bakımından

herhangi bir sınırlandırma yapılmamış olsa da Turkuaz Kart Yönet-

meliği m.20/3 uyarınca, Turkuaz Kartın geçersiz hale gelmesi halinde

yakını için düzenlenen kart da Genel Müdürlükçe iptal edileceğinden

3 yıllık geçiş süresinde söz konusu kişiler Türkiye’de düzenli olarak

ikamet etmiş olsalar dahi sahip oldukları ‘Turkuaz Kart Sahibi Yakını

Kartı’ geçersiz hale gelecek ve TVK m.12/1-b kapsamında vatandaş-

lık başvurusunda bulunma hakkı sağlamayacaktır. Bu kişilere verilen

‘Turkuaz Kart Sahibi Yakını Kartı’nın sadece Turkuaz Kartın geçerlilik

süresi içinde ikamet izni yerine geçtiği düzenlendiğinden (Turkuaz

Kart Yön. m.20/2) bu karta bağlı ikamet YUKK’ta düzenlenen ikamet

izni türlerinden biri değildir ve YUKK’ta düzenlenen ikamette kesin-

tiye bağlı iptal sebeplerinin bu kart hamilleri bakımından uygulan-

ması mümkün değildir. Dolayısıyla, Turkuaz Kart Yönetmeliğinden

hareketle, 3 yıllık geçiş süresinde söz konusu kişilerin değil, Turkuaz

Kart hamilinin Türkiye’de düzenli olarak ikamet etmesi esas alınacak-

tır. Turkuaz Kart hamilinin 3 yıllık geçiş süresi kart iptal edilmeden

tamamlanırsa, TVK’da sayılan yakınları da TVK m.12/1-b kapsamında

vatandaşlık başvurusunda bulunabilecektir.

181

Gerekçe, s.11.