

407
TBB Dergisi 2017 (130)
Neşe BARAN ÇELİK
konumuzu oluşturan istisnai haller kapsamında Türk vatandaşlığının
kazanılması yoluna başvurmalarına da şartlarını yerine getirebilme-
leri kaydıyla bir engel yoktur. Bu bağlamda, Suriye vatandaşlarının
TVK m.12/1-a bendi kapsamında yani Türkiye’ye sanayi tesisleri ge-
tiren veya bilimsel, teknolojik, ekonomik, sosyal, sportif, kültürel, sa-
natsal alanlarda olağanüstü hizmeti geçen ya da geçeceği düşünülen
kişilerden olmak kaydıyla istisnai haller kapsamında Türk vatandaş-
lığını kazanabilmeleri mümkündür. Ancak bu bent kapsamında Türk
vatandaşlığını kazanabilmeleri için ilgili bakanlıklarca haklarında
gerekçeli teklifte bulunulması, milli güvenlik ve kamu düzeni bakı-
mından engel teşkil edecek hallerinin bulunmaması gerekir. Aranan
şartları taşıyanlar İçişleri Bakanlığının teklifi ve Bakanlar Kurulunun
kararı ile Türk vatandaşlığını kazanırlar.
Ülkemizde bulunan Suriye vatandaşlarının geçici koruma statü-
leri devam ettiği sürece 2016’da yapılan yasal değişiklikle oluşturulan
TVK m.12/1-b bendi kapsamında istisnai yolla vatandaşlık kazanma-
sı ise kanaatimize göre mümkün değildir. UİK uyarınca zaten geçici
koruma sağlanan yabancılara Turkuaz Kart verilmeyeceği (m.11/6)
düzenlendiğinden, geçici korumadan yararlananların TVK m.12/1-b
bendi kapsamında Turkuaz Kart sebebiyle vatandaşlık kazanamaya-
cakları açıktır. TVK m.12/1-b bendi kapsamında yatırım sebebiyle va-
tandaşlık kazanabilmesi için de bu bent kapsamındaki yabancıların
TVK’nın YUKK m.31/1-j bendine yaptığı atıf sebebiyle kısa dönem ika-
met izni alması gerekmektedir. Geçici Koruma Yönetmeliğinde, geçici
korumadan yararlananlara Türkiye’de yasal kalış imkânı sağlamak
üzere verilen geçici koruma kimlik belgesinin YUKK’ta düzenlenen
ikamet izni ya da ikamet izni yerine geçen belgelere eşdeğer sayıl-
mayacağı, bu belgeye bağlı geçirilen sürenin ikamet izni toplamında
nılması, küçükler için evlat edilme ana/babalarından vatandaşlık kazanamayan
çocuklar için Türkiye’de doğma ya da evlilik içi Suriye vatandaşı anne ve Türk
babadan doğma ya da evlilik dışı doğmuşsa çocukla Türk vatandaşı olan baba
arasındaki hukuki soybağının kurulması yollarıyla Türk vatandaşlığını kazana-
bilir. Ancak evlenme dışındaki yollarla vatandaşlığa alınabilecekler söz konusu
yolların kendine özgü kıstasları sebebiyle azdır. Nitekim İçişleri Bakanlığı veri-
lerine göre, 2008-2013 yılları arasında evlilik yoluyla vatandaşlık kazanan Suri-
ye uyrukluların toplam sayısı 2543 olarak tespit edilmiştir, bkz.: Aygün Mesut /
Kaya Cansu,
‘
‘Yabancılar ve Uluslararası Koruma Hukukunda Kalıcı Bir Çözüm
Olarak Yerel Entegrasyon’’, İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi C.7 S.1
Y. 2016, s.134.