

45
TBB Dergisi 2017 (131)
Murat GÜVEN
zidir. Bu tür ise hastanın ne iradesine ne de varsayılan iradesine dayan-
ma söz konusu olmayıp, tamamen doktor iradesine bağlı bir ötanazi
türüdür. Burada hasta yaşama iradesini kaybetmemiş ancak doktorun
hastalığı tabi seyrine bırakmak dışında bir şansı kalmamıştır. Bu tür
bir sonraki konuda açıklanacak olan “pasif ötanazi”nin bir çeşididir.
33
Şimdi de iradi-iradi olmayan ayrımından farklı, usulü yöntemler
açısında bir bir ayrım olan “aktif-pasif” ayırımına bakalım.
Aktif ötanazi; bir eylemle tıbbi yoldan ölüm durumunun sağlan-
masıdır. Burada ölümü sağlayan etkenler doğrudan kullanılır. Bu tür
genel olarak –daha önce de tarihi seyirde belirtildiği gibi- çok tasvip
edilen bir tür değildir. Tıp mensupları birazda var olma amaçlarından
kaynaklı olarak, aktif ötanazi konusunda biraz hassas davranmakta-
dırlar. Belli araştırmalar aktif ötanazinin yasal bir hal olmasında dahi
doktorların bu türe pek yanaşmadıklarını ortaya koymuştur.
34
Pasif ötanazi ise hastanın bir süre daha yaşamasını sağlayan ya-
şam destekleyici tedaviyi hastaya sunmayarak veya yaşam destekleyi-
ci tedaviyi sona erdirmek suretiyle ölümü hızlandırmak olarak kabul
edilmektedir.
35
Pasif ötanaziyi ölümü hızlandırmak olarak anlamak
doğru değildir. Çünkü pasif ötanazide ölüm olayı vaktinden önceye
alınmış değildir. Yalnızca ölümü geciktirici bir takım müdahalelere
başvurmama durumu mevcuttur. Burada ölümün sebebi hastanın çok
kötüleşen ve iyileşme şansının kalmaması durumudur.
36
Pasif ötanazide dikkat çeken şey, hareketsiz kalmış olmanın huku-
ken ne ifade edeceğini kestirmektir. Elbette kanunen aktif müdahale
her şart ve durumda geçerli ise de sorumluluk kaçınılmazdır. Fakat
buradaki durumu hukukun ötesinde, ahlaki olarak yorumlamak so-
rumluluk açısından daha geçerli bir yol olabilir. Çünkü bir şeyi yap-
mış olmakla, yapmamış olmak arasındaki fark bu konuda salt olarak
değerlendirilebilecek bir şey değildir. Bunun sebebi de olaydaki dışsal
faktörlerin yerlerini alması neticesinde ortaya çıkan hakikattir. Zira
basit bir müdahale de dahi doktorun becerisinde veya bilgisindeki ek-
siklik kişiyi hayatından edebilirken, pasif ötanazi durumunda şartlar
33
Ahmet Taşkın, S.173
34
Kudret Güven, S.15-16
35
Sibel İnceoğlu, S.135
36
Ahmet Taşkın, S.173-174