

42
Ötanazi Hakkına Dair Genel Bir Değerlendirme
toya geçerli bir mazeret sunup kabul ettirebilirlerse baldıran zehri ile
öldürülmeleri yasal kabul edilmiştir. Ayrıca Antik Yunan’da ötanazi-
ye gerekçe olarak asillerin yaşlandıklarında veya aşırı hastalandıkla-
rında halka karşı kötü görünecekleri düşüncesi hâkim olmuştur.
20
Ki-
lisenin Aziz mertebesine çıkartmış olduğu Thomas More (1478–1535)
“Ütopya” adlı kitabında tedavisi mümkün olmayan bir hastanın ölme
hakkının bulanacağından söz etmiştir.
21
Prusya kralı Frederic, can çe-
kişmekte olan hastayı öldüren kimseye “taksirle adam öldürme” ceza-
sını 1794’te yayımladığı kanunla yürürlüğe sokmuştur.
22
17. asırda Francis Bacon farklı bir bakış açısı getirerek, doktorun
vazifesinin ıstırapları azaltmak olduğuna göre, doktorun hastayı te-
davi etmesinin yanı sıra, bazı hallerde hastaya kolay bir ölüm sunmak
suretiyle de yapabileceğini savunmuştur.
23
Nietzche, olaya aşırı faydacı bir yaklaşımla bakarak
“Hasta, toplum
için bir parazittir ve belirli bir süreden sonra yaşamaları uygun değildir.”
diyerek adeta Hitler’e bir fikir sunmuş ve neticede Hitler de
“Yaşaması
faydasız ve bozuk bünyeli insan, cemiyetten atılmalıdır.”
diyerek tedavisi
imkânsız olan 20.000 hastayı gaz odalarına göndererek onları öldürt-
müştür.
24
Bu durumun tam olarak ötanaziye girip girmediği tartışmalı
bir konu olsa da, gerekçenin tedavinin imkânsız olarak sunulması dik-
kat çekicidir. Zira Hitler gibi birinin insan öldürürken gerekçeye çok
da ihtiyacı olmasa gerek!
1947 yılında Amerika’nın New York kentinde 2000 kadar dokto-
run ötanazinin yasal hale getirilmesi için hazırladıkları taslakta; New
York’da şifası bulunmayan hastalığa sahip kişiler için; 21 yaşını bitir-
miş olmak ve şuuru yerinde olmak kaydı ile mahkeme ve heyet raporu
neticesinde ötanazi uygulamasına izin verilmesi istenmiştir.
25
Tarihsel sürece kısaca değindikten sonra şimdi ötanazinin türleri-
ne, uygulanış biçimlerine ve tartışılan hususlara değinelim.
20
Sibel İnceoğlu, S.17
21
Mehmet Artuk/Ahmet Gökçen /Caner Yenidünya, Ceza hukuku Makaleleri,
İstanbul, 2002
22
Köksal Bayraktar, S.150
23
Muhtar Çağlayan, Ötanazi ve İntihar,
Adalet Dergisi,
1966, (Aktaran: Hamdi
Kalyoncu 2011:82)
24
Muhtar Çağlayan, Ötanazi ve İntihar, 1966 (Aktaran: Hamdi Kalyoncu 2011:82)
25
Hamdi Kalyoncu, S.83