

12
Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuruda Kabul Edilebilirliğe Dair Bir Usul Sorunu ...
Bireysel başvuru kurumunun amacı ve işlevi dikkate alındığında,
bireylerin temel hak ve hürriyet ihlalleri iddialarını çok çeşitli neden-
lere dayandırarak AYM önüne taşıyabilecekleri aşikârdır. Yeni bir hak
arama yönetimi olarak hukuk sistemine dâhil olan bireysel başvuru
nedeniyle AYM’nin ciddi bir iş yükü sorunu ile karşı karşıya kalması
ve temel hak ve hürriyetlerin korunmasına ilişkin görevini gereği gibi
yerine getirememesi muhtemeldir.
7
Bireysel başvuru uygulamasında
kabul edilebilirlik kriterleri, gereksiz veya usulüne uygun olmayan
başvuruların hızlı bir şekilde sonuçlandırılarak, Mahkeme’nin önem
teşkil eden gerçek hak ihlallerine ilişkin başvuruları incelemesine ola-
nak sağlayan kurallardır. AİHM uygulamasında da sıklıkla başvuru-
lan kabul edilebilirlik kriterleri, Mahkeme’nin ciddi iş yükünün azal-
masına katkıda bulunmaktadır. AİHM’ye yapılan başvuruların ancak
%3’ünün esastan inceleniyor olması kabul edilebilirlik incelemesinin
önemi ve iş yükü yönünden ağırlığını da ortaya koymaktadır.
8
6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usul-
leri Hakkında Kanun’un (6216 sayılı Yasa) 48/1. maddesi bireysel
başvuru hakkında kabul edilebilirlik kararı verilebilmesi için 45 ilâ 47.
maddelerde öngörülen şartların taşınması gerektiğini belirtmektedir.
Bireysel başvuru yargılamasında bu süzgeç görevi kabul edilebilirlik
kriterleri aracılığıyla gerçekleştirilmektedir. Bireysel başvuruda önce-
likle bireysel başvuru bürosu tarafından belirtildiği üzere başvuru for-
mu ve ekleri şekli incelemeye tabi tutulmakta ve akabinde otuz günlük
başvuru süresi incelenmektedir. Komisyon ve Bölümler aşamasına ge-
7
Bireysel başvurunun Avrupa modeli olarak kabul edilen Almanya’da 1951 yılın-
dan 2003 yılının sonuna kadar 14000 şikâyette bulunulmuştur. Bu şikâyetlerde
%2,5 oranında başarı sağlanmıştır. Mahkemenin daireleri tarafından yapılan ince-
lemelerde son beş yıllık bilançosu ise şöyledir: 2011 yılında 5744 başvurudan 93’ü,
2012 yılında 5327 başvurudan 148’i, 2013 yılında 6238 başvuran 91’i, 2014 yılında
6292 başvurudan 121’i, 2015 yılında 5884 başvurudan 111’i başarılı olmuştur. Bkz.
Winfried Hassamer, “Anayasa Şikâyeti ve Buna İlişkin Sorunlar (Almanya’da
Temel Hak Şikâyeti Hakkında Rapor)”, Anayasa Yargısı, Cilt 21, 2004, s.1, Bkz.
Ayrıca ayrıntılı Almanya Federal Mahkemesi istatistikleri için, s.20, Erişim Tari-
hi:24.04.2016,
http://www.bundesverfassungsgericht.de/SharedDocs/Downlo-ads/EN/Statistik/statistics_2015.pdf?__blob=publicationFile&v=3.
8
Bkz. Ayrıntılı İstatistikler için, Erişim Tarihi: 06.08.2015,
http://www.echr.
coe.int/Documents/Stats_annual_2014_FRA.pdf. Ayrıca, Almanya Federal
Mahkemesi’ne yapılan başvuruların büyük bir bölümünde kabul edilebilirlik in-
celemesi neticesinde elenmektedir. Mahkeme’de bu incelemeyi yapmakla görevli
üç kişilik bir komite tarafından incelenmektedir. Kabul edilebilirlik aşamasından
geçen başvurusu sayısı %1’in altındadır. Bkz. Winfried Hassamer, a.g.e, s.4.