Previous Page  333 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 333 / 417 Next Page
Page Background

332

ABD Anayasal Düzeni Üzerinde Emperyal Başkanlık Gölgesi

sapmayı başaramamıştır.

ABD’de Yüksek Mahkeme tarafından amacı-

na uygun ve yerinde kullanıldığı takdirde kabul görmüş (

U.S. v. Rey-

nolds-1953

78

) olan yürütme imtiyazı

79

amacından saptırılarak siyasi

amaçlar için de kullanılmıştır.

2.3. Milli Güvenlik Yetkilerinin Siyasi Kazançlar İçin

Kullanılması

Nixon döneminde normal şartlarda dış tehditlere karşı başvurulan

olağanüstü yetkilerin Amerikan vatandaşlarına karşı kullanılması,

80

Schlesinger’in emperyal başkanlık tezini kurmasında büyük pay sa-

hibidir. Ünlü tarihçi, Nixon’ın bu şekilde Vietnam Savaşı’nın gerek-

tirdiği savaş zamanı yetkilerini aynı zamanda muhalefeti sindirmek

için kullandığına işaret etmiştir. Gerçekten de Nixon,

Plumbers

lakaplı

kanun dışı örgütlenme yoluyla siyasi rakipler üzerinde gizli araştır-

malar yaptırtmış ve bu grup takip işlerini başkanın yeniden seçilmesi

için malzeme toplama adına o dönem Demokrat Parti karargâhı ola-

rakkullanılan Washington D.C.’deki Watergate binasına bazı belgeleri

çalmak için girmeye kadar vardırmıştır. Nixon daha sonra istifasını

hazırlayan soruşturmalar sırasında inkâr etse de

Plumbers

örgütünün

yıllar süren siyasi casusluk faaliyetleri ve usulsüz takip ve dinlemele-

ri ortaya çıkarılmıştır.

81

Bunun dışında, Nixon’un muhalifler üzerin-

de cezalandırıcı vergiler uygulaması,

82

yabancı istihbarat ile görevli

NSA’in politik amaçlar için dinlemeler yapması ve Vietnam Savaşı er-

tesinde yeniden güç kazanmış Kongre’de kurulan Church Komisyonu

(Senato) ve Pike Komisyonu (Temsilciler Meclisi) çalışmalarıyla ortaya

78

Unıted States v. Reynolds, (1953),

http://caselaw.findlaw.com/us-supreme-

court/345/1.html, (Erişim Tarihi: 21 Mart 2017).

79

David A. Yalof, “Obama and the Law: Judicial Restraint at the Crossroads,” Bert

A. Rockman et al. (der.), Washington, CQ Press, 2012, s. 236.

80

Schlesinger, The Imperial Presidency, s. 441. Bu şekilde emperyal başkanlığın

tarihi zirvesini gördüğü söylenebilir, ancak siyasi muhaliflere karşı bu tür faali-

yetlerin Truman döneminde Senatör McCarthy’nin girişimleriyle başladığı görül-

mektedir. Ancak, bu faaliyetlerin yürütme organından ziyade Kongre Temsilciler

Meclisinde kurulan komisyon (The House Un-American Activities Committee)

eliyle yürütülmesi konunun emperyal başkanlık konusu dışında ele alınmasını

gerektirmektedir.

81

“Top 10 Abuses of Power”,

http://content.time.com/time/specials/packages/

article/0,28804,2071839_2071844_2071846,00.html, (Erişim Tarihi: 22 Mart 2017).

82

Andrew, Rudalevige, The New Imperial Presidency-Renewing Presidential Po-

wer after Watergate, Ann Arbor: The University of Michigan Press, 2005, s. 58.