

330
ABD Anayasal Düzeni Üzerinde Emperyal Başkanlık Gölgesi
dışı yollardan getirilmesi (
extraordinary rendition
) ve Ulusal Güvenlik
Birimi (NSA) aracılığıyla yasa dışı dinleme davalarında mahkemelere
bilgi ve belge paylaşmama ve hatta davaların düşürülmesi talepleri
yürütme imtiyazı öne sürülerek gerçekleştirilmiştir.
71
Obama dönemi ise yürütmenin demokratik denetimi bakımından
umut verici gelişmelerle açılmış, yeni şeffaflık stratejisi (
new era of open-
ness
)
yürütme politikası olarak benimsen
miştir. Obama’nın 26 Ocak 2009
tarihli ilk başkanlık kararnamesi sadece görevdeki başkanlara
yürüt-
me imtiyazını kullanarak
başkanlık kayıtlarını
72
açıkl
amama yetkisi ver-
miştir. Ayrıca Obama idareye genel olarak Bilgi Edinme Hakkı Yasası
(
Freedom of Information Act-FOIA
) çerçevesinde bilgi taleplerine karşı
şeffaflık-gizlilik dengesinde şeffaflık yanlısı tutum izlemeleri talimatı
vermiştir.
73
Yalnız, bu olumlu hava çabuk dağılıp yerini öncelikle devlet sır-
rı niteliğinde ve milli güvenliğe tesir edecek bilgilerin mahkemelerle
paylaşılmaması geleneğine terk etmiştir. (
Al-Haramain Islamic Found.
v. Obama
,
Al-Aulaqi v. Panetta
,
Shubert v. Obama, Ibrahim v. Department
of Homeland Security, El-Masri, Maher Arar, and Jeppesen Dataplan dava-
ları)
. Sonrasında Beyaz Saray danışmanlarının siyasi olmayan gün-
delik meseleler için dahi (kamuoyunda rahatsızlık uyandıran Beyaz
Saray’da düzenlenen bir eğlence organizasyonuna istinaden) Kongre
komisyonlarının çağrılarına cevap vermedikleri görülmüştür. Hatta,
Başkanlık Hukuk Müşavirliği Obama’n
ın yakın danışmanlarının Kongre
komisyonlarına çağrılmaktan tamamen muaf tutulması gerektiği görüşüyle
hesap verebilirlik açısından sorunlu bu anlayışı pekiştirmiştir.
74
71
Louis Fisher, “The State Secrets Privilege: Form Bush II to Obama,” Presidential
Studies Quarterly, Cilt 46, No 1, 2016, s. 13.
72
Başkanlık kayıtlarından (veya arşivinden) (presidential records), 1978 tarihli Baş-
kanlık Kayıtları Yasası’nda belirtilen başkanın, başkanın birincil yardımcı perso-
nelinin veya Başkanlık İdari Teşkilatı bünyesinde başkana danışma ve yardım ile
görevli birim veya personelin anayasal, yasal veya törensel işlerin yürütülmesine
ilişkin aldıkları veya ürettikleri bütün belgeler anlaşılmalıdır. “Presidential Re-
cords Act (44 U.S.C. Chapter 22)”,
https://www.archives.gov/about/laws/pre-sidential-records.html, (Erişim Tarihi: 8 Mart 2017).
73
“Executive Order 13489—Presidential Records”,
https://www.gpo.gov/fdsys/pkg/FR-2009-01-26/pdf/E9-1712.pdf, (Erişim Tarihi: 13 Mart 2017).
74
“Immunity of the Assistant to the President and Director of the Office of Political
Strategy and Outreach from Congressional Subpoena,” 15 Temmuz 2014,
h t t p : //www . j u s t i c e . g o v/ s i t e s /d e f a u l t / f i l e s /o p i n i o n s / a t t a c h -
ments/2014/07/25/simas-immunity-final_1.pdf, (Erişim Tarihi: 20 Mart 2017).