

365
TBB Dergisi 2017 (132)
Gizem GÜLTEKİN VÁRKONYI
uyumlu olma adına önemli adımlar atmış, bu adımların bazıları başa-
rılı bazıları başarısız olmuştur. Bazı adımların atılması ise zaman al-
mıştır. AB Türkiye ilerleme raporlarına göz atıldığında uzun zaman
alan başarı hikayelerinden birinin de veri koruma olduğu görülmekte-
dir. 1998 ile 2015 yıllarında Türkiye ile ilgili yayınlanan her raporda,
64
Türkiye’de bir veri koruma yasasının olmadığı tekrar edilmiştir.
1999’da yayınlanan ilk Düzenli Rapor, konuya İç Pazar (Internal Mar-
ket) değerlendirmesi olarak yaklaşmaktadır. Sonrasında “veri koruma
kanunun ve bağımsız bir veri koruma kurulunun eksikliği” her Dü-
zenli Rapor ve İlerleme Raporunda karşımıza çıkar. Raporlarda ticaret
alanında, ilaç sektöründe; gizliliğin korunması hakkı ve aile yaşamına
saygı konusunda; vizelerin kaldırılması, gümrük birliği (veya iş birli-
ği) ve iletişim konularında zaman zaman veri koruma ile ilgili yasal
eksikliğe değinildiği görülmektedir. Ancak raporlarda bahsedilen ve
çalışmamızla en ilişkili olan konu şüphesiz 2008-2015 yılları arasındaki
tüm raporlarda tekrarlanan “terörle ve organize suçlarla mücadelede
uluslararası iş birliği ve uluslararası yargı iş birliği”
65
konusudur. Ra-
porlara göre Türkiye, AB ajanslarından Europol ve Eurojust ile veri
koruma mevzuatının zayıflığı sebebiyle iş birliği yapamamaktadır. Bu
gerçeğin Türkiye’de terörle mücadelede bazı somut adımların atılama-
masına sebep olduğunu düşünmekteyiz.
Kişisel Verilerin Korunması Yasası’nın kabulüne kadar geçen za-
manda Türkiye’de elbette veri koruma ile ilgili düzenlemeler yer al-
maktaydı.
66
Türk Ceza Kanunu, Dokuzuncu Bölüm ve 135, 136, 137,
138 ve 139. maddelerinde kişisel verilerin hukuka aykırı olarak kayde-
dilmesi, yok edilmemesi ve nitelikli haller gibi durumlarda verilecek
cezaları düzenlemektedir. Türk Medeni Kanunu’nun 23. maddesine
göre kişisel veriler kişiliğin bir parçası olarak görülmekte ve biyolojik
veya genetik bilgiler ancak kişilerin yazılı rızası ile alınabilmektedir.
64
European Commission, Regular Report from the Commission on Turkey’s Prog-
ress Towards Accession, 1998, s.45. European Comission, Turkey 2015 Progress
Report, s.5. Tüm raporlar yıllık olarak yayımlanmkta olup, çevirim içi erişilebilir:
European Commission, ‘Enlargement Policy Strategy and Reports’
https://ec.eu-
ropa.eu/neighbourhood-enlargement/countries/package_en65
European Commission, Turkey 2008 Progress Report, s.73. European Commis-
sion, Turkey 2015 Progress Report, s.20.
66
Mehmet Bedii Kaya ve FurkanGüvenTaştan, “Veri KorumaHukuku:Mevzuat&İç-
tihat”, Sinerjik.org, 2010.
http://www.sinerjik.org/veri-koruma-hukuku/