

371
TBB Dergisi 2017 (132)
Gizem GÜLTEKİN VÁRKONYI
ve uygulamaları ile veri sorumlusunun taahhütlerine bakılacak-
tır. Her ülkede gizliliğin ve kişisel verilerin korunması ile ilgili
yaklaşımın aynı olmadığını, bunun mevzuata ve uygulamalara da
yansıdığını ABD ile AB arasındaki olaylardan hatırlayabiliriz.
- Kişisel veri aktarımı konusunda karşılıklılık ilkesi göz önünde
bulundurulacaktır. Çalışmamız açısından en önemli sayılabilecek
nokta karşılıklılık ilkesidir. ABD ile AB örneğinde olduğu gibi ikili
veya çok taraflı veri aktarma anlaşmalarında bu ilkenin mutlaka
konmuş olması önemlidir.
Kanunda geçen tüm kurallar kişisel verilerin yurt dışına aktarımı
ile ilgilidir. Ancak Kanunda aktarımla ilgili ayrıntılı teknik bilgi bu-
lunmamakta ve aktarımdan sonra verilerin korunması ile ilgili kısıtlı
bir bilgi bulunmaktadır. Bu sebepler YİK veri aktarımı için ABD ve AB
arasında olduğu gibi ikili anlaşmaların gerekliliğini ortaya çıkmakta-
dır. Özellikle AB ile yapılacak olası bir YİK anlaşması için Türkiye’de
Küresel Yaklaşıma göre bir temel hazırlanmalıdır. Aslında Türkiye’nin
örgütlü suçlar ve terörle mücadele kapsamında bazı AB devletleri ve
ABD halihazırda anlaşması bulunmaktadır. Bu anlaşmalar terörle ve
suçla mücadelede kişisel veri değişimi ile ilgili maddeleri bulunması
bakımından önemlidir. Bu anlaşmaları Küresel Yaklaşıma göre incele-
yip değerlendirmeye çalışacağız.
b) Türkiye’nin Terörle ve Suçla Mücadele Alanında Başka
Ülkelerle Yaptığı İşbirliği Anlaşmalarında Kişisel Veri
Aktarımının Yeri
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Polonya Cumhuriyeti Hükü-
meti Arasında Örgütlü Suçlar, Terörizm ve Diğer Suçlarla Mücadelede
İşbirliği Anlaşması
76
2003 yılında organize suçlar, terörle mücadele ve
diğer suçlarla mücadelede iş birliği yapmak amacıyla imzalanmıştır.
Polonya’nın terör örgütü PKK’nın yoğun olarak konuşlandığı Alman-
ya, İsviçre, Danimarka ve Hollanda gibi ülkelerle bu ülkelerin doğu-
sunda kalan diğer ülkeler arasında köprü konumunda bulunması se-
bebiyle böyle bir anlaşmanın faydalı olacağı düşünülmüştür. Ayrıca
Polonya’nın PKK gibi terör örgütlerine ve terör olaylarına karşı duyar-
76
15.06.2004 tarihli ve 25493 sayılı Resmi Gazete