

370
Yolcu İsim Kayıtlarının Terörle Mücadele Kapsamında Yurt Dışına Yasal Aktarımı: Avrupa ...
sı aranmaksızın işlenebilir. Burada tekrar YİK verilerinin yurt dışına
aktarılması ile ilgili herhangi bir mevzuatın olmadığını belirtmemiz
gerekir.
Kanunun 9. maddesinin 3, 5 ve 6. fıkrasında Kişisel verilerin yurt
dışına aktarılması kuralları devam etmektedir. Maddenin üçüncü fık-
rasına göre Kişisel Verileri Koruma Kurulu (Kurul) verilerin aktarımı
için güvenli ülkelerin listesini duyuracaktır. Kurul henüz bu duyuru-
yu yapmadığı için örneğin YİK verilerinin güvenli olmayan ülkelere
hala aktarılıyor olma olasılığı sürmektedir. 9. maddenin beşinci fıkra-
sına göre Türkiye’nin veya ilgili kişinin veri aktarımı sebebiyle menfa-
atlerinin zarar göreceği ihtimaline karşı verilerin aktarılma durumuna,
ilgili kurum ve kuruluşların görüşü ışığında Kurul karar verecektir.
Kişisel verilerin yurt dışına aktarılması ile ilgili diğer kanun hükümle-
rinin saklı olduğu 9.maddenin altıncı fıkrasında belirtilmiştir.
Çalışmamız açısından Kanunda en önemli olan madde 9.madde-
nin dördüncü fıkrasıdır Buna göre kişisel verilerin yurt dışına aktarımı
ancak verinin aktarılacağı ülke tarafından yeterli koruma sağlanması
şartıyla yapılabilir. Hatırlayacak olursak, ABD ile AB arasındaki bazı
YİK veri aktarımı anlaşmaları tam olarak bu şart yüzünden iptal edil-
miş veya yetersiz kalmıştır. Kurulun bu noktada hızlı biçimde çalışma-
larına başlaması çok önemlidir, çünkü Türkiye’den (kamu veya tüzel
kişilerden) kişisel veri talep eden herhangi bir ülkede yeterli koruma
bulunup bulunmadığını yalnızca Kurul belirleyebilecektir. İşte 9.Mad-
denin dördüncü fıkrası yeterli koruma ilkelerini belirlemesi açısından
bu yüzden çok önemlidir. Kurul bir ülkede yeterli koruma sağlanıp
sağlanmadığını şu hususlara göre değerlendirecektir:
- Türkiye’nin taraf olduğu uluslararası sözleşmelere bakılacaktır.
Ülkemizin uluslararası alanda yalnızca 108 Sayılı Sözleşme ’ye
taraf olduğunu belirtmiştik. Bu sözleşme YİK veri aktarımı için
belki taraf devletler için yeterli ancak AB için yeterli olmayacaktır.
AB Küresel Yaklaşım dokümanı ile nasıl bir YİK anlaşması yapıla-
bileceğini zaten göstermiştir.
- Aktarılacak verinin kullanım amacı, kapsamı ve süresine bakıla-
caktır.
- Kişisel verilerin aktarılacağı ülkenin konuyla ilgili kendi mevzuat