

369
TBB Dergisi 2017 (132)
Gizem GÜLTEKİN VÁRKONYI
disinin ya da bir başkasının hayatı veya beden bütünlüğünün ko-
runması için zorunlu olması.
• Bir sözleşmenin kurulması veya ifasıyla doğrudan doğruya ilgili
olması kaydıyla, sözleşmenin taraflarına ait kişisel verilerin işlen-
mesinin gerekli olması.
• Veri sorumlusunun hukuki yükümlülüğünü yerine getirebilmesi
için zorunlu olması.
• İlgili kişinin kendisi tarafından alenileştirilmiş olması.
• Bir hakkın tesisi, kullanılması veya korunması için veri işlemenin
zorunlu olması.
• İlgili kişinin temel hak ve özgürlüklerine zarar vermemek kaydıy-
la, veri sorumlusunun meşru menfaatleri için veri işlenmesinin
zorunlu olması.
Kanun ışığında YİK verilerinin aktarılması için ilk gerekli şart, ak-
tarımın Kanunlarda açıkça öngörülüyor olması gerekliliğidir. Mevcut-
ta, YİK veri aktarımını öngören herhangi bir kanun veya Türkiye’nin
taraf olduğu herhangi bir uluslararası anlaşma bulunmamaktadır.
Kanunun 5. maddesinin ikinci fıkrasının (ç) bendinde veri sorumlu-
sunun hukuki yükümlülüğünü yerine getirebilmesi veri aktarımı ya-
pabileceği öngörülmektedir. Örneğin ABD hukuku karşısında Türk
hava yolları şirketlerinin sorumluluğunu yerine getirebilmek için veri
aktarımı yapma durumunda kalması bu kapsamda örnek verilebilir.
Burada dikkatimizi çeken husus ise AB’nin ABD otoriteleri ile ilgili
yaşadığı endişelerin Türkiye tarafından da değerlendirilmesi gerektiği
gerçeğidir. O halde Türk hava yolları şirketlerinin YİK verilerini eksik
bir hukuki zeminde aktarıldığını söylememiz yanlış olmayacaktır. Ka-
naatimiz, Türkiye’nin bu eksikliği ancak bir YİK anlaşması ile doldu-
rabileceği şeklindedir.
Hassas kişisel verilerin yurt dışına aktarılması için gereken ko-
şul 6.Maddenin Üçüncü fıkrasında düzenlenmiştir. Buna göre sağlık
ve cinsel hayat dışındaki hassas kişisel veriler, yani kişilerin ırkı, et-
nik kökeni, siyasi düşüncesi, felsefi inancı, dini, mezhebi veya diğer
inançları, kılık ve kıyafeti, dernek, vakıf ya da sendika üyeliği, ceza
mahkûmiyeti ve güvenlik tedbirleriyle ilgili verileri ile biyometrik ve
genetik verileri kanunlarda öngörülen hâllerde ilgili kişinin açık rıza-