

379
TBB Dergisi 2017 (132)
Gizem GÜLTEKİN VÁRKONYI
Bahsi geçen Yönetmeliklerde, Kişisel Verilerin Korunması Kanuna
atıf yapılabilir veya yolcuların kişisel verileri ile ilgili haklarına dair bir
bölüme yer verilebilirdi. Bu durum, Kanun öncesinde yolcu bilgileri-
nin aslında Türkiye tarafından yasal güvenceye alınmadan yurt dışına
aktarıldığını göstermektedir. Yeni Kanun ile birlikte ek bir güvenlik ön-
lemi olarak YİK verilerinin yurt dışına aktarılması ve Türkiye’ye yolcu
taşıyan hava yolu şirketlerinin bu verileri Türk yetkililerine aktarabil-
mesi ile verilerin güvenlik güçlerince kullanımı işlenmesi, saklanma-
sı gibi konuların yasal temellere dayandırılması uygun olacaktır. Bu
sebeple, ilk adımın AB ile atılmasını, Küresel Yaklaşım çerçevesinde
imzalanacak ikili bir anlaşma ile hem temel hakların korunması hem
de güvenlik önlemlerinin artırılması önerilmektedir.
Sonuç
Bilginin güç olduğu günümüzde kişisel bilgilerin temini de her
alanda gerekli görülmekte, özellikle Avrupalı devletlerce temel bir hak
olarak kabul edilmesi sebebiyle yasal güvence altına alınması gereken
bir kavramdır.
Kişisel bilgiler teröristlerin tespiti, hakkında karar verilmesi ve
terör eylemlerine karşı ek bir güvenlik önlemi niteliğinde olması se-
bebiyle istihbarat değeri yüksek bilgilerdir. Terörle mücadelede son
yıllarda uluslararası iş birliğinin gerekliliği bilgi, veri ve tecrübe pay-
laşımı olarak şekillenmiştir. 9/11 terör saldırıları sonrasında alınan
ek güvenlik önlemlerinden biri de ABD’ye veya ABD’den havayolu
ile seyahat edecek yolcu bilgilerinin havayollarınca ABD yetkililerine
aktarılması olmuştur. AB, verilerin yasal bir çerçevede aktarılabilmesi
için ABD ile ikili anlaşmalar imzalamış, başka devletlerle aynı kapsam-
da anlaşmalar yapmıştır. AB açısından YİK verilerinin oldukça önemli
bir güvenlik önlemi olduğu görülmekte ve AB’nin bu tür anlaşmaları
artıracağı bilinmektedir.
İnsan hakları konusunda gelişmiş bir mevzuata sahip AB, YİK ve-
rilerinin aktarımı ile ilgili hazırladığı Küresel Yaklaşım dokümanın-
da, verilerin AB üyesi olmayan ülkelere aktarımını standart bir temel
dayandıran kriterleri açıklamaktadır. AB ile bu programda yer almak
isteyen herhangi bir ülkenin bu kriterleri sağlaması üzerine veri akta-
rımı yapılabilecektir.