

375
TBB Dergisi 2017 (132)
Gizem GÜLTEKİN VÁRKONYI
- Hesap verilebilirlik ve gözetim,
- Anlaşmazlıkların çözümü,
- Veri aktarımı yöntemi,
- Otomatik Karar Mekanizması,
- Erişim, düzeltme ve silme talebi,
- Tazminat,
- Gözetim ve hesap verilebilirlik,
- Sınırlamalar,
- Paylaşım Kısıtlamaları,
- Verilerin saklanma süresi,
- Kişisel verileri aktarılanları bilgilendirme.
Hemen belirtmek gerekir ki bu anlaşmalar aslında daha çok bil-
gisi bir yerlerde kayıtlı şekilde bilinen suçlu veya teröristlerin yaka-
lanmasında uluslararası bir iş birliğine yöneliktir. Türkiye’nin terörle
mücadelede bu gibi anlaşmalardan çok daha fazlasına ihtiyacı oldu-
ğunu göz önünde bulundurmakla beraber yasalara ve insan hakla-
rına dayanan her uygulamanın ülkenin yararına olacağını düşün-
mekteyiz. Bu anlaşmaların YİK veri aktarımına izin verip vermediği
net olmamakla birlikte konu terör olduğunda bu tür ek güvenlik ön-
lemlerinin göz ardı edilmemesi gerektiği açıktır. Anlaşmaların Avru-
pa kısmı 2004-2006 yıllarında imzalanmış, ABD anlaşması ise 9/11
olaylarından önce imzalanmıştır. Geçen süre içerisinde teknolojik
gelişmelerin, terör algı ve anlayışının, kişisel veri mevzuatının dün-
yada değişmiş olduğu kesindir. Bahsedilen anlaşmalar çerçevesinde
Türkiye’nin kişisel veri alışverişi yapıp yapmadığını pratikte bilemi-
yoruz ancak Türkiye terörle mücadele konusunda her türlü adımı
atmak zorunda olan bir ülke olarak dünyadaki her türlü gelişmeyi
takip etmek durumundadır. Sonuç olarak ülkemizde YİK verilerinin
Küresel Yaklaşım dokümanında öngörülen kriterler çerçevesinde
karşılıklı aktarımını sağlayacak ayrı bir anlaşma veya anlaşmalara
ihtiyaç duyulmaktadır