Previous Page  386 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 386 / 417 Next Page
Page Background

385

TBB Dergisi 2017 (132)

Sibel YILMAZ

zı açıkça göstermektedir. Egemenlik nedir ve nasıl işler, karar derken

kastedilen nedir, egemene olağanüstü hale karar verme yetkisini veren

güç nedir ve nihayetinde tüm bu soruların hem sebebi hem de sonucu

olabilecek şekilde olağanüstü hal yani bizim çalışmamızda tercih ede-

ceğimiz diğer ismiyle “istisna hali” nedir?

5

Schmitt’in olağanüstü hal ile kastettiği olağanüstü hal kararname-

leri veya sıkıyönetim halleri değildir. Schmitt’e göre olağanüstü hal,

olağanüstü önlemlerin uygulanmasını gerektiren her türlü ciddi, acil,

siyasi veya ekonomik karışıklık durumudur. Olağanüstü hal kavra-

mını bir sınır-kavram olarak kabul eden Schmitt, bu kavramı devlet

kuramının genel bir kavramı olarak ele almaktadır. Zira olağanüstü

hal hakkında verilen karar onun deyimiyle “kelimenin tam anlamıyla

‘karar’dır.”

6

Olağan hallerde uygulanan genel bir norm, mutlak bir istisnayı

hiçbir zaman içeremeyeceğinden hiçbir zaman olağanüstü halin var

olduğuna ilişkin karara kusursuz bir temel teşkil edemez.

7

Schmitt,

hukuki düzen kavramının iki unsuru dediği norm ve kararı tamamen

farklı kavramlar olarak ele almaktadır.

Egemenliğin en üstün ve asli hükmedici güç şeklindeki klasik ta-

nımının işlevsel olmadığını düşünen Schmitt, somut olay halinde, yani

bir anlaşmazlık durumunda kamusal çıkar veya devletin çıkarı, kamu

güvenliği ve düzeni, kamunun selameti ve benzeri konularda kimin

karar vereceğinden yola çıkarak bir egemenlik analizi yapmayı tercih

etmektedir.

8

“Ne acil bir durumun ne zaman söz konusu olacağı kesin

olarak bilinebilir, ne de böyle bir durumda nelerin meydana gelebile-

ceği içeriksel olarak tek tek sayılabilir, hele son derece acil bir durum

ve bunun bertaraf edilmesi söz konusu olursa…” Öyleyse olağanüstü

hal mevzu hukukta “tanımlanabilir ama gerçeğe uygun olarak tarif

edilemez.” Schmitt’e göre ekstrem olağanüstü halin ortadan kaldırılıp

kaldırılamayacağı hukuksal bir sorun değildir. Olağanüstü halde hu-

5

Çalışmanın kimi yerlerinde “istisna hali”, kimi yerlerinde “olağanüstü hal” kav-

ramı yazarların kavramlarına ve çevirilere sadık kalma amacıyla kullanılmakta-

dır.

6

Schmitt, Siyasi İlahiyat Egemenlik Kuramı Üzerine Dört Bölüm, s. 14.

7

Schmitt, Siyasi İlahiyat Egemenlik Kuramı Üzerine Dört Bölüm, s. 13.

8

Schmitt, Siyasi İlahiyat Egemenlik Kuramı Üzerine Dört Bölüm, s. 14.