

340
Ana ve Babanın Çocuğun Malları Üzerindeki Kullanma Hakkı
2. Ana ve Babanın Kullanmaması Koşuluyla Çocuğa Yapılan
Kazandırmaların Gelirleri
Ana ve babanın kullanma hakkının kapsamı dışında kalan çocu-
ğun serbest mallarından birisi de çocuğa, ana ve babasının kullanma
hakkına sahip olmayacağı koşuluyla yapılan kazandırmalardır. Bu tür
kazandırmalarda kazandırmayı yapan, kazandırma üzerinde ana ve
babanın kullanma hakkına sahip olmasını bir hukukî işlem ile engel-
lemektedir.
69
Çocuğa yapılan kazandırmalar faiz getiren yatırım veya tasarruf
hesabı açılmak suretiyle yapılan kazandırmaların dışında bir kazan-
dırma ise ana ve babanın bunlar üzerinde kullanım hakkını engelle-
mek, kazandırmayı yapanın ana ve babanın kazandırmayı kullanama-
ması koşuluyla gerçekleştirdiği yönünde irade beyanında bulunması
ile mümkündür.
70
Kazandırmayı yapanın, ana ve babanın bu kazandırmaları kullan-
mamasına ilişkin iradesini en geç kazandırmayı yaptığı esnada açıkla-
ması gerekecek aksi takdirde daha sonra bu yönde yapılacak bir beyan
ancak ana ve babanın rızasıyla geçerli olacaktır.
71
Bu hâlde de ana ve
babanın sonradan verdikleri rızayla kazandırmanın onların kullanım
hakkı kapsamından çıkarılması ana ve babanın kullanma hakkından
feragat edebiliyor olması ile ilgilidir.
72
Ana ve babanın kazandırma-
yı kullanmamasına ilişkin irade açıklaması herhangi bir şekil şartına
bağlı olmadan yapılabilir.
73
Kazandırmayı yapanın, ana ve babanın ço-
cuğun bu neviden mallarını kullanmamasına yönelik irade beyanının
açık olması gerekir.
74
Kazandırmayı yapan, ana ve babanın kullanma hakkından mah-
rum olacakları bir süre belirtmiş olabilir. Örneğin ana ve babanın kul-
lanma hakkından 5 yıl boyunca, çocuğun eğitimini tamamlayıncaya
kadar yararlanamayacaklarını belirtebileceği gibi onların kullanma
69
Velidedeoğlu, s. 381.
70
Baygın, s. 420.
71
Baygın, s. 420.
72
Turanboy, s. 2129.
73
Baygın, s. 420.
74
Oğuzman/Dural, s. 287. Aksi yönde Berki, s. 70: “Bağışlamada bulunanın bu hu-
sustaki iradesinin mutlaka sarih olmasına lüzum yoktur; intifa hakkına mani olu-
cu ibareler de kâfidir.”