

628
Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları Uyarınca ...
arasında uygun illiyet bağının olması
276
ve salt (münhasıran) bu ne-
denle rizikonun gerçekleşmesi gerekmektedir.
277
Hâkim önüne gelen
olayda, uygun illiyet bağının bulunup bulunmadığı konusunda ay-
bilgi ve belgelere, mahkeme kararının gerekçesinde dayanılan delillerin tartışılıp,
değerlendirilmesinde usul ve yasaya aykırı bir yön bulunmamasına göre,…. Y. 17.
HD., 24.06.2014 T., E: 2013/9634, K: 9903 (Legalbank)’; ‘…kazanın oluşumunda
sigortalı araçta istiap haddinden fazla yolcu alınmasının etkisi olmadığı kesin-
leşmiş olması ve sigorta şirketinin dayandığı poliçe genel koşullarının 4/e mad-
desindeki rücu koşullarının oluşmadığı sabit olması karşısında davanın reddine
karar vermek gerekirken… Y. 11. HD., 08.03.1999 T., E: 1998/10065, K: 1847 (Ulaş,
s. 1035 - 1036)’.
276
‘…Bu durumda mahkemece istiap haddinden fazla yolcu alınması ile kazanın
meydana gelmesi arasında uygun nedensellik bağının bulunup bulunmadığı ko-
nusunda ek bilirkişi raporu alınarak sonuca göre karar verilmesi gerekirken,.. Y.
11. HD., 02.03.2009 T., E: /200713595, K: 2298 (Gökcan, s. 933)’.
277
Bkz. Y. 11. HD., 05.07.1999 T., E:4361, K: 6300 (Gökcan, s. 91 ve dpn. 66); Y. 17.
HD., 19.02.2013 T., E: 10264, K: 1983 ve Y. 17. HD., 10.06.2013 T., E: 2638, K: 8819
(Zekeriya Yılmaz, s. 1151 – 1153). ‘…mahkemece alınan ilk bilirkişi raporunda
rizikonun aşırı yüklemeden değil, araç şoförünün viraja aşırı süratlı girmesinden
doğduğunu açıklamıştır. Bu rapora itiraz üzerine, teknik sahada uzman bir bilir-
kişiden alınan raporda ise, rizikonun asıl gerçekleşme sebebi ilk rapora uygun bir
şekilde araç şoförünün viraja aşırı süratli girmesinin neden olduğu açıklandıktan
sonra, aşırı yüklemenin aracın devrilmesinde kolaylaştırıcı rol oynadığını açıkla-
mış bulunmaktadır. Kısacası, her iki raporda da araç devrilmesinin yani rizikonun
asıl sebebinin sürücünün viraja aşırı süratle girmesi olarak kabul edilmektedir.
Dairemizin yerleşik uygulamasına göre, bu gibi hallerde rizikonun sigorta temi-
natı dışında kalabilmesi için, riziko ile teminat dışı bırakılan husus veya eylem
arasında uygun illiyet bağı olması ve rizikonun münharısan bu sebeple oluşması
gerektiği aranmaktadır. Yukarıda açıklanan bilirkişi raporlarında ise, rizikonun
asıl sebebinin aşırı yükleme olmadığı açıklandığına göre, bu hasarın sigorta te-
minatı için kaldığının kabulü gerekir. Y. 11. HD., 10.10.1997 T., E: 6225, K: 6841
(Kazancı İçtihat)’; ‘… taraflar arasındaki kasko sigorta sözleşmesinin ayrılmaz bir
parçası olan poliçe genel şartlarının anılan maddesi ile aracın ruhsatında belirtilen
istiap haddinden fazla yük ve yolcu taşınması halinde oluşan hasar ve ziyalar si-
gorta güvencesi dışında bırakılmıştır. Ancak, Dairemiz alkollü araç kullanma hal-
lerinde olduğu gibi, bu istisna hükmünü uygularken, gerçekleşen riziko ile istiap
haddinden fazla yük ve yolcu taşıma arasında uygun nedensellik ( illiyet ) bağının
bulunmasını ve ancak kazanın salt bu nedenle meydana gelmesi koşulu ile riziko
ve hasarın sigorta güvencesi dışında olduğunu kabul etmektedir. Oysa 4.6.1999
tarihli uzman bilirkişi raporunda istiap haddinin aşılması ile kaza arasında doğ-
rudan sebep - sonuç ilişkisi bulunmadığı saptandığına göre, davanın ( 746.605.000
) TL üzerinden kısmen kabulü gerekirken, değinilen gerekçelerle yazılı biçimde
karar verilmesi doğru görülmemiştir... Y. 11. HD., 20.06.2000 T., E: 6225, K: 6841
(Zekeriya Yılmaz, s. 1151)’. Bu son karar YGK tarafından onaylanmıştır. Karar
için bkz. Y.HGK, 05.12.2001 T., E: 11-1109, K: 1108 (Kazancı İçtihat). ‘Dairemizin
yerleşik uygulamalarında belirtildiği gibi, riziko ile istiap haddinden fazla yük ve
yolcu taşıma arasında uygun illiyet bağının bulunması ve kazanın münhasıran
bu nedenle meydana gelmesi gerekmektedir. Y. 11. HD., 01.05.2006 T., E: 5077,
K: 4916 (Gökcan, s. 939)’. Yargıtay’ın yerleşmiş uygulamasının bu yönde olduğu
hakkında bkz. Zekeriya Yılmaz, s. 1150. Ayrıca bkz. Yılmaz, s. 308.