

629
TBB Dergisi 2017 (133)
Sinan MİSİLİ
rıntılı, gerekçeli ve denetime açık bir rapora göre karara varmalıdır.
278
Mahkemece, kazanın oluş şekli ile aracın nitelikleri ve araçtaki yolcu
sayısı da dikkate alınarak kazanın sırf istiap haddinin aşılmasından
kaynaklanıp kaynaklanmadığı hususunda uzman bilirkişilerden rapor
alınması gerekmektedir.
279
Eğer bu rapor ile istiap haddinin münha-
sıran kazanın gerçekleşmesine sebep olmadığı belirlenmiş ve olayın
meydana gelmesine gelişen başka sebeplerin de etkili olduğu belirlen-
miş ise kusurun bölünmezliği ilkesi esas alınarak dava reddedilmeli-
dir.
280
Yok, olayın salt istiap haddinin aşılması neticesinde meydana
geldiği bilirkişi raporu ile sabit hale gelmiş ise rücu davasının kabulü-
ne karar verilmelidir.
281
Ancak sigortalı araç sürücüsünün idaresindeki kamyona gabari
dışında, yüklü halde izin verilen azami genişliği 2,55 metreyi aşacak
ve kasa kenarlarından dışarıya taşacak şekilde yükleme yapması, bu
şekilde trafiğe çıkmak suretiyle trafiği tehlikeye düşürmesi nedeniy-
le olayda %100 oranında tam kusurlu sayılsa bile, bu durum sürücü-
nün başlı başına kasıtlı ya da ağır kusurlu olduğu anlamına gelmediği
hakkındaki bir Yargıtay
282
kararına katılma olanağı bulunmamaktadır.
Çünkü istiap haddinin aşılmasından dolayı trafik kazası oluşması ha-
linde sigortacının, sigorta ettirenine rücu edebilmesi için KMAZMSS
Genel Şartları B.4.e’de ağır kusur şartı aranmamaktadır. Sigortacının
rücu hakkının varlığı için istiap haddinin aşılması olgusu gerçek-
leşmeli ve arkasından da bu sebebin kazaya yol açması yeterli olup,
başka bir şartın varlığı aranmamaktadır. İstiap haddinin aşılmasında
kusurun var olup olmadığı önemsizdir. Önemli olan istiap haddinin
aşılması ile kaza arasında uygun illiyet bağının varlığıdır.
Patlayıcı, parlayıcı ve tehlikeli maddeleri taşıma ruhsatı bulunma-
yan araçlarda taşınırken bu maddelerin parlama, tutuşma ve infilakı
278
Y. 17. HD., 21.05.2012 T., E: 1099, K: 6467 (Kazancı İçtihat) ve Y. 17. HD., 18.03.2013
T., E: 2012/4603, K: 3641 (Karasu, s. 192 -193).
279
Y. 11. HD., 01.05.2006 T., E: 5077, K: 4916 (Gökcan, s. 939).
280
Y. 11. HD., 05.07.1999 T., E:4361, K: 6300 (Gökcan, s. 91 ve dpn. 66).
281
‘…Mahkemece, dosya kapsamına ve benimsenen bilirkişi raporlarına göre, kaza-
nın salt aşırı yük nedeniyle sağ tekerleğin aks kesmesi sonucu aracın şarampole
düşmesi ile oluştuğu, yol bozukluğunun etkisinin bulunmadığı gerekçesiyle da-
vanın kabulüne karar verilmiştir. Dosyadaki bilgi ve belgelere, mahkemenin ka-
rarındaki gerekçede dayanılan….usul ve yasaya aykırı bir yön bulunmamasına…
Y. 11. HD., 10.07.2006 T., E: 8087, K: 8199 (Gökcan, s. 936 - 937).
282
Y. 11. HD., 14.10.2010 T., E: 5013, K: 8274 (Ulaş, s. 1022).