

626
Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları Uyarınca ...
tilen kişilerce alkollü içki alınmak suretiyle aracın kullanılması sırasın-
da meydana gelen zararlar bakımından da geçerlidir.
Yeni genel şartların yürürlüğe girmesinden sonra (ve yeni KTKmd.
48 yönünden de) gerçekleşen olaylarda, artık kazaya salt-münhasıran
alkolün etki etmesi rücu şartı olarak aranmayacak,
268
ancak meydana
gelen zarara alkolün dışında başka bir unsur daha etken olmuş ise si-
gortacının rücu hakkının kapsamı alkolün kazaya etkisi oranında ol-
ması gerekecek
269
ve kazanın alkollü araç kullanma sebebi ile değil de,
illiyet bağını ortadan kaldıracak şekilde, alkolün hiç etkisi olmadan
meydana geldiği tespit edilebiliyorsa sigortacının rücu hakkının ola-
mayacağı ileri sürülebilecektir.
270
Türk Medeni Kanunu md. 6 uyarınca
kanunda aksine bir hüküm bulunmadıkça, taraflardan her biri, hakkı-
nı dayandırdığı olguların varlığını ispatla yükümlü olduğundan bu
268
Böylece fikrimizce artık ‘kazaya karışan diğer araç sürücüsüne de kusur verildi-
ğinden kazanın münhasıran davalının alkollü olması nedeniyle meydana geldiği
kabul edilemez’ şeklinde karar verilmesi yasaya aykırı olacaktır. Bu karar için bkz.
Y. HGK., 13.05.2015 T., E: 17-2156, K: 1338 (Kazancı İçtihat).
269
Yukarıda örnek olarak verilen bir içtihatta Yargıtay ‘sigortalı araç sürücüsü ka-
zadan sonra 04:25’de yapılan ölçüme göre 0,85 promil alkollü olarak tespit edil-
miştir. Ancak münhasırlıktan bahsedebilmek için kazaya neden olan başka etke-
nin olmaması gerekir. Oysa somut olayda, dosya kapsamına göre 6.5.2015 tarihli
Trafik İhtisas Dairesi raporunda davalı ZMSS’li sürücü ...’in %70 oranında, dava
dışı araç sürücüsünün %30 oranında kusurlu olduğu belirlenmiş, aldırılan hasar
raporuna göre belirlenen miktarın davalının kusuruna tekabül eden kısmı için
davanın kabulüne karar verilmiştir. Kazanın gerçekleşme şekline göre münha-
sıranlıktan söz edilemez.’ şeklinde karar vererek sigortacının rücu talebini tama-
men reddetmiştir. Bkz. Y. 17. HD., 09.05.2016 T., E: 560, K:5641 (Kazancı İçtihat).
Yeni genel şartların yürürlüğe girmesinden sonra (ve yeni KTK md. 48 yönünden
de) gerçekleşen bir olayda artık bu şekilde karar verilemez. Olayın gerçekleştiği
zaman yürürlükte bulunan mevzuata göre doğru olan bu karar artık doğru değil-
dir. Bu olayda yerel mahkemenin o zaman verdiği kusur oranına göre verdiği ka-
rar yürürlükteki mevzuata göre artık yasaya uygundur. Zira sürücü yasal sınırın
üzerinde alkollüdür. Artık tek başına bu husus bir rücu nedenidir. Ancak kazaya
alkolün dışında etki eden unsur varsa bu da dikkate alınarak sonuca gidilmelidir.
Yine, somut olayda, olay anında ( Widmark formülüne göre tespit edilen ) 0.61
promil alkollü olarak araç kullanırken, bariyerlere çarparak kaza yapan sürücü-
nün %100 kusurlu olması dahi, ZMSS şirketi yönünden sigortalıya rücu sebebi
değildir şeklinde bir kararın (bkz. Y.
17.HD., 26.02.2015 T., E: 2014/24543, K: 3456
(Kazancı İçtihat)) verilmesi yeni genel şartların yürürlüğe girmesinden sonra (ve
yeni KTK md. 48 yönünden de) artık yasaya uygun değildir. Böyle bir olayda
sigortacının rücu sebebi kanıtlanmış ve gerçekleşmiştir. Bundan sonra sigorta et-
tiren olaya başka bir unsurun da sebebiyet verdiğini veya başka bir unsurun alkol
etkisinin önüne geçerek illiyet bağını kestiğini ileri sürebilir. İspat yükü de sigorta
ettirendedir.
270
Bkz. Karasu, s. 118 - 119.