

63
TBB Dergisi 2017 (133)
Bahar KONUK SOMMER
birini teşkil eden bu hak, Anayasamızın da 19. maddesinde ayrıntılı
bir biçimde düzenlenmiştir.
Anayasa’nın 19. maddesinde yer alan düzenleme, Avrupa İnsan
Hakları Sözleşmesi’nin (AİHS) 5. maddesinde olduğu gibi, herkesin
özgürlük ve güvenlik hakkına sahip olduğu ifadesi ile bir başka de-
yişle “özgürlük karinesi” ile başlar. Buna göre, kişinin özgür olması
asıl, özgürlüğünden yoksun bırakılması ise istisnadır.
5
Bununla birlik-
te, özgürlük ve güvenlik hakkı mutlak bir hak değildir yani kısıtlana-
bilir ve kullanılması olağanüstü hallerde askıya alınabilir.
6
Bir başka
deyişle, kişinin özgürlüğünden yoksun bırakılması, belli hallerde belli
şartlara uyulduğu takdirde hukuka uygun kabul edilebilir.
Kişinin özgürlüğünden hukuka uygun olarak yoksun bırakıldı-
ğından söz edilebilmesi için gözetilmesi gereken ilk husus, kişinin
AİHS’nin 5/1. maddesinin (a) ve (f) bentleri arasında ve Anayasa’nın
19. maddesinin 2 ve 3. fıkralarında sınırlı olarak sayılan sebeplerden
birine dayalı olarak özgürlüğünden yoksun bırakılmış olmasıdır.
7
Bunlar dışında bir sebeple kişilerin özgürlüklerinden yoksun bırakıl-
ması hukuka aykırıdır ve yine özgürlük karinesi gereğince bu sebepler
yorum yoluyla genişletilemez.
Psikososyal engelli
8
bireylerin kişi özgürlüklerinden yoksun bı-
5
Kemal Gözler, Anayasa Hukukunun Genel Teorisi, Cilt II, Ekin Yayınları, Bursa,
2011. s. 506.
6
Van Dijk ve Van Hoof, s. 348; Jim Murdoch, Article 5 of the European Convention
on Human Rights, Council of Europe, 2002. s. 30; Trechsel, s. 419; Mark W. Janis,
Richard S. Kay ve Anthony W. Bradley. European Human Rights Law, Oxford
University Press, 3. Baskı, 2008, s. 608.
7
“Anayasa’nın 19. maddesinin birinci fıkrasında herkesin kişi özgürlüğü ve gü-
venliği hakkına sahip olduğu ilke olarak konduktan sonra, ikinci ve üçüncü fık-
ralarında şekil ve şartları kanunda gösterilmek şartıyla kişilerin özgürlüğünden
mahrum bırakılabileceği durumlar sınırlı olarak sayılmıştır. Dolayısıyla kişinin
özgürlük ve güvenlik hakkının kısıtlanması ancak Anayasa’nın anılan maddesi
kapsamında belirlenen durumlardan herhangi birinin varlığı halinde söz konusu
olabilir.” Anayasa Mahkemesi Bireysel Başvuru Kararı, Başvuru No: 2012/239,
02.07.2013, para. 40; Başvuru No: 2012/521, 02.07.2013, para. 41; Başvuru No:
2012/1137, 02.07.2013, para. 42.
http://kararlaryeni.anayasa.gov.tr/BireyselKa-rar/ (Erişim: 06.06.2017).
8
“Psikososyal engellilik” kavramı, çalışmamız içerisinde akıl ve ruh sağlığı ile ilgili
olarak tıbbi teşhis konan ve bu nedenle damgalanma, ayrımcılık ve dışlanma gibi
olumsuz sosyal davranışlarla karşılaşan kişileri ifade etmektedir. Aynı ifade için
bkz. Natalie Drew, Michelle Funk, Stephen Tang, Jagannath Lamichhane, Elena
Chavez, Sylvester Katontoka, Soumitra Pathare, Oliver Lewis, Lawrence Gostin
ve Benedetto Saraceno, “Human Rights Violations of People with Mental and