

20
Kuzey Kıbrıs’taki İcra Uygulamalarının Hukukun Üstünlüğü ve Hak Arama Özgürlüğü ...
Söz konusu eşyalar, 86/2007 sayılı yasa ile tadil edilmiş olan Fasıl 6
HMUY’un 16. maddesinde gösterilmektedir.
36
Bu düzenleme çağdaş
bir düzenlemedir. Bu şekilde borçlunun, tamamen yoksulluğa sürük-
lenip topluma muhtaç hale gelmesinin engellenmesi amaçlanmış aynı
zamanda da alacaklı, tatmin edilip hakkı yerine getirildiğinde, borçlu-
nun içine düştüğü durumdan dolayı toplumdaki adalet duygusunun
zedelenmesi ve toplumsal barış ve düzenin bozulmasına sebep olacak
bir duruma yol açılması engellenmeye çalışılmıştır.
37
Kanun koyucu,
bu yönde hassas bir denge gözetmiştir. Bir hukuk sisteminin ve o sis-
tem içindeki hukukçuların başarısı bu dengeyi kurmakta kendini gös-
terecektir.
Burada işaret etmek istediğimiz bir diğer nokta ise, temel hak ve
özgürlükleri korumak için hüküm koymanın yeterli olmadığıdır. Mah-
kemelere olan güvenin sağlanması ve hükümlerin icra edilebilmesi
için en önemli görev icra ve tebliğ memurlarına düşmektedir.
38
Uygu-
lamada ve yorumlamada bu haklar özenle dikkate alınmadığı sürece
kanun koyucunun amacına ulaşması mümkün olmayacaktır. Çünkü
uygulamada hak ihlallerinin sıradan hale gelmesinin önlenmesinde
icra organlarının yasaları iyi bilmesi, iyi eğitilmiş olması önemlidir.
Mevzuatımıza göre, bir mahkeme işleminin icrası ile görevlendirilen
kamu görevlisinin, ihmal, göz yumma veya görevini yerine getirme-
me gibi nedenler dolayısı ile icra fırsatının kaçırılması halinde zarar
gören kişinin mahkemeye şikayet hakkı doğar (Mahkemeler Yasası m.
70/1). Temel hak ve özgürlüklere saygı duyan uygulayıcılar olmadan
Anayasa’da ve yasalarda temel hakların güvence altına alınması ne ka-
dar iyi düzenlenirse düzenlensin gerçek değerine kavuşması mümkün
36
Düzenlemeye göre; (a) Borçlunun ve ailesinin şahsı ve mesleği için gerekli giyim
eşyasıyla borçlu ve ailesin gerekli olan yatak, yatak takımları ve bir dolap; (b) Borç-
lunun ve ailesinin yemek pişirmede kullandığı gerekli takımları, bir adet yemek
masası ve sandalyeleri, tabak, kaşık, bıçak ve buzdolabı; (c) Borçlunun mesleği,
sanatı ve zanaatı, sınai veya ticari işletmesi tarımsal veya hayvansal faaliyeti veya
meşguliyeti için mutlak surette gerekli olan (bir asgari ücreti aşmayan değerde)
makine, alet-edevat ve kap kacak; (d) Borçlu geçimini hayvancılıkla sağlıyorsa,
kendisinin ve ailesinin yaşamını idame ettirebilmesi için gerekli olan hayvanları;
(e) İcradan bağışık tutulan hayvanlarının yararlanması için gerekli olan eşya; (f)
İcradan bağışık hayvanlarının beslenmesi için gerekli olan üç aylık yem icradan
muaf tutulmuştur.
37
Pekcanıtez/Atalay/Sungurtekin Özkan/Özekes, s. 200; Özekes, s. 39.
38
Aysun Beydola, Kuzey Kıbrıs Hukukunda Tebligat Yapılamaması ve Hukuki So-
nuçları, Yakın Doğu Üniversitesi Yayınları, Lefkosa 2016, s. 107.