

30
Kuzey Kıbrıs’taki İcra Uygulamalarının Hukukun Üstünlüğü ve Hak Arama Özgürlüğü ...
Bugün Kuzey Kıbrıs İcra Hukuku’nda uygulamada en temel prob-
lemlerden biri, adaletin çoğu zaman geç tecelli etmesidir. Bu durumun
temel olarak dört nedeni vardır: Bunlardan ilki, tebligatta yaşanan
problemler, ikincisi, icranın ön koşulu olan kararların gecikmesi, üçün-
cüsü ise yargılama sonucunda verilen kararların icra edilememesi ve
borçların çok düşük miktarlarda takside bağlanmasıdır.
72
Tebligat, bir davaya ilişkin kişilere, kanunda belirtilen usule uy-
gun bir biçimde davanın bildirilmesi ve bu durumun resmi bir şekil-
de belgelendirilmesi demektir.
73
İcra hukukunda tebligat son derece
önemlidir. Pek çok icra işleminin tamamlanıp hüküm ifade edebilmesi
için tebligatın mümkün olduğunca çabuk ve doğru yapılması şarttır.
74
Kuzey Kıbrıs’ta bir tebligat kanunu, tüzüğü veya yönetmeliği bu-
lunmamaktadır. Tebligata ilişkin birtakım özel hükümler münferit
kanunlarca düzenlenmiştir. Günümüz koşullarında teknolojinin ge-
lişmesi sonucunda tebligata ilişkin mevcut düzenlemelerin yetersiz
kaldığı görülmektedir. Bu nedenle, bir an evvel eksiklikleri giderecek
bir tebligat kanununa ihtiyaç vardır.
75
Kuzey Kıbrıs’ta tebligat ile ilgili
olarak dile getirilebilecek daha pek çok sorun olsa da bunların tümü-
ne bu çalışma içinde yer vermemiz mümkün değildir. Özetle; Kuzey
Kıbrıs’ta tebligata ilişkin problemin en önemlisi, tebligatın zamanında
yapılamamasıdır. Kişinin hak arama hürriyetinin bir an evvel etkili
kılınabilmesi için, tebligatın usulüne uygun bir biçimde ve mümkün
olan en kısa zamanda yapılması şarttır.
76
Bugün Kuzey Kıbrıs’ta icra ve tebliğ çok yavaşlamış ve adeta gü-
nün ihtiyaçlarını karşılayamaz duruma gelmiştir. Hak arama özgürlü-
ğünün tek muhatabı yargı organları değil, aynı zamanda icra organ-
larıdır. Çünkü, bir hakkın yerine getirilebilmesi için, kurulan sistem
içinde icra organları da önemli bir yere sahiptir. İcra organları iyi iş-
lemeyen bir ülkede, hak arama özgürlüğünün, hukukun bu dalında
uygulama alanı bulması da zorlaşır. Dolayısıyla, hak arama özgürlü-
ğünün kâğıt üstünde kalmayıp, hukuki korumanın etkili bir şekilde
sağlanabilmesi için, icra organlarının devreye girmesi gerekir.
77
72
Sözmener, s. 1004.
73
Cenk Ali, “11.1.2011 gün ve 6099 sayılı Kanun ile 7201 sayılı Tebligat Kanununda
Yapılan Değişiklikler”,
TBBD,
2012(101), 247-266, s. 249.
74
Kuru, s. 65; Pekcanıtez/Atalay/Sungurtekin Özkan/Özekes, s. 116.
75
Beydola, s. 98.
76
Pekcanıtez/Atalay/Sungurtekin Özkan/ Özekes, s. 116; Beydola, s. 17.
77
Özekes, s. 126.