

618
Uluslararası Hukuk Açısından Fırat Kalkanı Harekâtının Meşruluğu Sorunu
kına da işaret edildiği görülmektedir. Dolayısıyla iç hukuk açısından
değerlendirildiğinde, Fırat Kalkanı Harekâtı başladığı sırada, meşru
müdafaa hakkı açısından Harekâtın hukuksal temellerinin TBMM
Kararı ile mevcut olduğu görülmektedir. Kararda yine, BM Güvenlik
Konseyinin 2170 (2014) ve 2178 (2014), 1373 (2001) sayılı kararlarına
atıfta bulunulmaktadır.
Harekât başladıktan sonra ise, izin süresinin yenilenmesi gerek-
miş ve bu doğrultuda son olarak TBMM, 1 Ekim 2016 tarih ve 1128
sayılı Karar
119
ile Hükümete yeniden yetki vermiştir. Kararda “DEAŞ
ve diğer terör örgütlerinin Suriye’nin kuzeyindeki mevcudiyeti de-
vam etmekte, bu terör örgütleri ülkemize yönelik silahlı eylemler ve
bombalı intihar saldırıları gerçekleştirmektedir.” ifadesi, Türkiye’nin
bireysel meşru müdafaa hakkının gerekçesini oluşturmaktadır. Böyle-
ce ilk defa bir TBMM kararında, DAEŞ’e karşı bireysel meşru müdafaa
hakkının doğduğu açıkça ifade edilmiştir.
120
Karar, DAEŞ’le Mücadele
Küresel Koalisyonunun faaliyetlerine katılmasına da yetki vermekte-
dir.
121
Kararda, BM Güvenlik Konseyinin yukarıda zikredilen kararla-
rının yanında, 2249 (2015) sayılı kararına da atıf bulunmaktadır.
122
Genel olarak Fırat Kalkanı Harekâtı, iç hukukumuz açısından de-
ğerlendirildiğinde Türkiye, ilk kez 2014 Kararı ile teröre karşı bireysel
meşru müdafaa hakkını gündeme getirmiş ve hukuksal temellerini
ortaya koymuştur. 2015 ve 2016 Kararları ile bireysel meşru müdafaa
119
“Türkiye’nin Ulusal Güvenliğine Yönelik Terör Tehdidi ve Her Türlü Güvenlik
Riskine Karşı Uluslararası Hukuk Çerçevesinde Gerekli Her Türlü Tedbiri Almak,
Irak ve Suriye’deki Tüm Terörist Örgütlerden Ülkemize Yönelebilecek Saldırıları
Bertaraf Etmek ve Kitlesel Göç Gibi Diğer Muhtemel Risklere Karşı Ulusal Gü-
venliğimizin İdame Ettirilmesini Sağlamak İçin Hudut, Şümul, Miktar ve Zamanı
Hükümetçe Takdir ve Tayin Olunacak Şekilde, Gerektiğinde Türk Silahlı Kuv-
vetlerinin Yabancı Ülkelere Gönderilmesi, Yabancı Silahlı Kuvvetlerin Türkiye’de
Bulunması ve Bu Kuvvetlerin Hükümetin Belirleyeceği Esaslara Göre Kullanıl-
ması ile Hükümet Tarafından Belirlenecek Esaslara Göre Gerekli Düzenlemelerin
Yapılması İçin Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin 03.09.2015 Tarihli ve 1098 sayılı
Kararıyla Hükümete Verilen Bir Yıllık İzin Süresinin Anayasa’nın 92’nci maddesi
Uyarınca 02.10.2016 Tarihinden İtibaren 30.10.2017 Tarihine Kadar Uzatılmasına
Dair Karar.” Metin için bkz. R.G. 02.10.2016 tarih ve 29845 sayı
120
2015 TBMM kararı, uluslararası koalisyon faaliyetleri çerçevesinde DAEŞ’le mü-
cadeleyi zikretmekteydi.
121
“Türkiye’nin DEAŞ ve diğer terör örgütleriyle mücadele amacıyla oluşturulan
uluslararası koalisyon bünyesinde iştirak ettiği faaliyetlerin sürdürülmesi de
önem taşımaktadır.”
122
Söz konusu kararlar aşağıda ele alınacaktır.