Previous Page  619 / 705 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 619 / 705 Next Page
Page Background

618

Uluslararası Hukuk Açısından Fırat Kalkanı Harekâtının Meşruluğu Sorunu

kına da işaret edildiği görülmektedir. Dolayısıyla iç hukuk açısından

değerlendirildiğinde, Fırat Kalkanı Harekâtı başladığı sırada, meşru

müdafaa hakkı açısından Harekâtın hukuksal temellerinin TBMM

Kararı ile mevcut olduğu görülmektedir. Kararda yine, BM Güvenlik

Konseyinin 2170 (2014) ve 2178 (2014), 1373 (2001) sayılı kararlarına

atıfta bulunulmaktadır.

Harekât başladıktan sonra ise, izin süresinin yenilenmesi gerek-

miş ve bu doğrultuda son olarak TBMM, 1 Ekim 2016 tarih ve 1128

sayılı Karar

119

ile Hükümete yeniden yetki vermiştir. Kararda “DEAŞ

ve diğer terör örgütlerinin Suriye’nin kuzeyindeki mevcudiyeti de-

vam etmekte, bu terör örgütleri ülkemize yönelik silahlı eylemler ve

bombalı intihar saldırıları gerçekleştirmektedir.” ifadesi, Türkiye’nin

bireysel meşru müdafaa hakkının gerekçesini oluşturmaktadır. Böyle-

ce ilk defa bir TBMM kararında, DAEŞ’e karşı bireysel meşru müdafaa

hakkının doğduğu açıkça ifade edilmiştir.

120

Karar, DAEŞ’le Mücadele

Küresel Koalisyonunun faaliyetlerine katılmasına da yetki vermekte-

dir.

121

Kararda, BM Güvenlik Konseyinin yukarıda zikredilen kararla-

rının yanında, 2249 (2015) sayılı kararına da atıf bulunmaktadır.

122

Genel olarak Fırat Kalkanı Harekâtı, iç hukukumuz açısından de-

ğerlendirildiğinde Türkiye, ilk kez 2014 Kararı ile teröre karşı bireysel

meşru müdafaa hakkını gündeme getirmiş ve hukuksal temellerini

ortaya koymuştur. 2015 ve 2016 Kararları ile bireysel meşru müdafaa

119

“Türkiye’nin Ulusal Güvenliğine Yönelik Terör Tehdidi ve Her Türlü Güvenlik

Riskine Karşı Uluslararası Hukuk Çerçevesinde Gerekli Her Türlü Tedbiri Almak,

Irak ve Suriye’deki Tüm Terörist Örgütlerden Ülkemize Yönelebilecek Saldırıları

Bertaraf Etmek ve Kitlesel Göç Gibi Diğer Muhtemel Risklere Karşı Ulusal Gü-

venliğimizin İdame Ettirilmesini Sağlamak İçin Hudut, Şümul, Miktar ve Zamanı

Hükümetçe Takdir ve Tayin Olunacak Şekilde, Gerektiğinde Türk Silahlı Kuv-

vetlerinin Yabancı Ülkelere Gönderilmesi, Yabancı Silahlı Kuvvetlerin Türkiye’de

Bulunması ve Bu Kuvvetlerin Hükümetin Belirleyeceği Esaslara Göre Kullanıl-

ması ile Hükümet Tarafından Belirlenecek Esaslara Göre Gerekli Düzenlemelerin

Yapılması İçin Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin 03.09.2015 Tarihli ve 1098 sayılı

Kararıyla Hükümete Verilen Bir Yıllık İzin Süresinin Anayasa’nın 92’nci maddesi

Uyarınca 02.10.2016 Tarihinden İtibaren 30.10.2017 Tarihine Kadar Uzatılmasına

Dair Karar.” Metin için bkz. R.G. 02.10.2016 tarih ve 29845 sayı

120

2015 TBMM kararı, uluslararası koalisyon faaliyetleri çerçevesinde DAEŞ’le mü-

cadeleyi zikretmekteydi.

121

“Türkiye’nin DEAŞ ve diğer terör örgütleriyle mücadele amacıyla oluşturulan

uluslararası koalisyon bünyesinde iştirak ettiği faaliyetlerin sürdürülmesi de

önem taşımaktadır.”

122

Söz konusu kararlar aşağıda ele alınacaktır.