

619
TBB Dergisi 2018 (134)
Süleyman Sırrı TERZİOĞLU
hakkını daha da somutlaştırmıştır. İç hukuk açısından Harekâtın ya-
pılması bakımından hukuka aykırı bir durum bulunmamaktadır.
Bu makalenin yazıldığı 2016 Ağustos ayı itibariyle, 2017 TBMM
kararının içeriği doğal olarak henüz bilinmemekle birlikte, DAEŞ’le ve
diğer terör örgütleri bu bağlamda PYD/YPG ile mücadele konusun-
da, bireysel meşru müdafaa hakkı çerçevesinde ifadelerin yer almasını
beklemek mümkündür. Özellikle daha önceki kararlarda zikredilme-
yen PYD/YPG terör örgütünün adı, ilk kez açıkça bir TBMM kararın-
da yer alabilir.
6- Uluslararası Hukuk Açısından Fırat Kalkanı Harekâtı
Harekâtın uluslararası hukuk açısından değerlendirilebilmesi için
öncelikle bazı saptamaların yapılması gerekmektedir. İlk olarak, Tür-
kiye Cumhuriyeti Devleti’ne karşı, gerek ülkesi içinden gerekse ülkesi
dışından (çalışmamız bağlamında özellikle Suriye’den) silahlı saldırı-
lar yapılmaktadır.
İkinci olarak, Türkiye’ye yapılan bu saldırılar, Suriye tarafından
değil, özellikle DAEŞ terör örgütü tarafından gerçekleştirilmektedir.
Suriye Arap Cumhuriyeti Devleti’nin, DAEŞ’in Türkiye Cumhuriye-
ti Devleti’ni hedef alan eylemlerini desteklediği konusunda bilindiği
kadarı ile herhangi bir veri bulunmamaktadır. DAEŞ aynı zamanda
Suriye Arap Cumhuriyeti Devleti’nin de bütünlüğünü hedef alan bir
terör örgütüdür. Suriye Arap Cumhuriyeti Devleti ülkesinin bir bö-
lümü DAEŞ’in etkin denetimine geçmiş ve Suriye Arap Cumhuriyeti
Devleti’nin bu bölgelerde otoritesi ve denetimi ortadan kalkmıştır. Bu
yüzden DAEŞ terörü gelişmiştir. Dolayısıyla DAEŞ’in Türkiye Cum-
huriyeti Devleti’ni hedef alan eylemleri, doğrudan Suriye Arap Cum-
huriyeti Devleti’ne atfedilemez.
Üçüncü olarak, DAEŞ terör örgütü tarafından Türkiye’ye yapılan
bu saldırılar, silahlı saldırı düzeyine ulaşmıştır.
Dördüncü olarak,
Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin bu saldırıları
bertaraf edebilmesi için gereken tedbirleri alması gerekmiştir. Bir dev-
let, ülkesi içinde faaliyet gösteren terörist örgütlere karşı mücadele
etme hakkında sahiptir. Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin ülkesi dı-
şından başka bir ülkeden yani Suriye’deki terör örgütlerinden yapılan