

633
TBB Dergisi 2018 (134)
Süleyman Sırrı TERZİOĞLU
Suriye, ülkesinden Türkiye’ye yönelik terör saldırılarını önlemek-
le yükümlüdür.
159
Ancak Suriye’nin belirli bölgelerinde bir otorite boş-
luğunun varlığı, yönetimin bu alanlardaki acziyeti ve gerekli devlet
egemenliğini kuramamış olması, terör örgütlerinin söz konusu alan-
lara hâkim olması sonucu doğurmuştur. DAEŞ ve PYD/YPG terör
örgütleri, otorite boşluğundan yararlanarak Türkiye yönelik saldırılar
gerçekleştirmiş ve bu saldırılar sonucu birçok insan hayatını kaybet-
miş, maddi zararlar doğmuş, Türkiye’nin egemenliği ihlal edilmiştir.
Suriye, bu saldırıların önlenmesi konusunda yetersiz kalmış ve istek-
siz davranmıştır.
160
Suriye yönetimi, ülkesinden Türkiye’ye yönelik saldırıları önleye-
bilecek durumda değildir. Foreign Policy verilerine göre, Suriye, 2016
yılının kırılgan devletler listesinde (
fragile states index
) 178 devletin 6.
sırasında,
161
Fund for Peace tarafından yayımlanan 2017 yılının kırılgan
devletler listesi verilerine göre ise 178 devletin 5. sırasında yer almakta-
dır.
162
Dolayısıyla DAEŞ’in Türkiye’ye yönelik saldırılarının engellene-
bilmesi için son çare olarak Türkiye açısından kuvvet kullanılması yolu
kalmıştır. Zira Suriye DAEŞ terör örgütünün Türkiye’ye yönelik saldı-
rılarını önleme konusunda gereken yeterliliğe ve isteğe sahip değildir.
Türkiye, 20 Temmuz 2015 tarihinde DAEŞ tarafından gerçekleştirilen
Suruç saldırısından sonra 24 Temmuz 2015 tarihinde, BM Güvenlik
Konseyi üyelerine ve BM Genel Sekreteri’ne
“Belli ki, Suriye’deki rejim,
159
BM Genel Kurulu’nun 24 Ekim 1970 tarihli ve 2625 (XXV) sayılı Devletler Ara-
sında Birleşmiş Milletler Şartına Uygun Şekilde Dostane Münasebetler Kurmaya
ve İşbirliği Yapmaya Dair Milletlerarası Hukuk İlkeleri Hakkında Bildiriye göre,
her devlet, bir başka devletin içindeki sivil mücadele hareketleri ya da terörist
hareketleri örgütlemek, kışkırtmak, bunlara yardımda bulunmak ya da bunların
içinde yer almaktan ya da bu tür hareketlerin yürütülmesine yönelik olarak kendi
toprakları içinde yürütülen örgütlü etkinliklere rıza göstermekten, bu paragrafta
sözü edilen hareketler güç tehdidi ya da güç kullanımı içerdiği zaman, kaçınmak-
la yükümlüdür. A/RES/25/2625, Declaration on Principles of International Law
concerning Friendly Relations and Co-operation among States in accordance with
the Charter of the United Nations.
160
Suriye’deki durumun “isteksiz ve aciz devlet teorisi” açısından tartışılması konu-
sunda bkz. Derya Aydın Okur, “Işid’e Karşı Suriye’de Yapılan Operasyonların
Meşruiyeti Bakımından ‘İsteksiz ya da Aciz Devlet’ Teorisi”,
İstanbul Kültür Üni-
versitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
, Cilt 14, Sayı 2, Temmuz 2015, s. 39-65
161
http://foreignpolicy.com/fragile-states-index-2016-brexit-syria-refugee-europe-anti-migrant-boko-haram/ (E.T. 14.07.2017)
162
http://fundforpeace.org/fsi/(E.T. 14.07.2017)