

669
TBB Dergisi 2018 (134)
Ali İbrahim AKKUTAY
faaliyet gösterebilme ihtimali sahil güvenlik gemilerinin savaş gemisi
niteliğinin sorgulanmasını anlamsız kılmaktadır.
6. Sahil Güvenlik Gemilerinin Savaş Gemisi Niteliği
Çerçevesinde Yapılabilecek Bazı Tespitler
Yukarıda yapılan açıklamalar çerçevesinde uluslararası hukukta
yarattığı etkiler bakımından sahil güvenlik gemilerinin savaş gemisi
niteliğine bağlı olarak bazı tespitler yapılabilir.
Sahil güvenlik gemileri devletlerin neredeyse tamamı tarafında
savaş gemisi olarak kabul edilmektedir. Bazı devletlerin zaman zaman
polis faaliyeti adı altında sahil güvenlik unsurlarını kullanmaları bu
gerçeği değiştirmemektedir. Kaldı ki polis gücü anlamında kullanım-
da dahi ayrımlar yapılmakta önleyici kolluk faaliyetleri, fonksiyonel
yorumla bu kapsamın dışında tutulmaktadır. Bu sebeple kolluk faali-
yetleri bazlı bir yaklaşımla sahil güvenlik gemilerinin gayri askeri sta-
tüyü ihlal etmediği yönündeki iddia ve bu iddialara bağlı uygulama-
lar uluslararası hukukun açık ihlali niteliğinde olacaktır.
İkinci olarak izleme hakkı savaş gemilerinin tespit bakımından çok
önemli bir katkı sağlamaktadır. Sahil güvenlik gemilerinin hükümet
tarafından özel olarak yetkilendirilmeden izleme hakkını kullanması
sahil güvenlik gemilerinin statüsünün savaş gemisi olduğunu göster-
mektedir.
Başta insansız deniz araçları olmak üzere teknolojide yaşanan ge-
lişmeler, devletlerin silahlı kuvvetlerine bağlı unsurların çok farklı fa-
aliyetlerde bulunabileceklerini ortaya koymaktadır. Bu nedenle savaş
gemisi tanımının fonksiyonellik çerçevesinde amaçsal yorum çerçe-
vesinde ele alınması olası hak kayıplarının da önüne geçecektir. Söz
konusu yorumun yapılması Türkiye tarafından BMDHS’ye taraf dev-
letlere karşı ileri sürülebilecek bir hak niteliğindedir.
SONUÇ
Gayri askeri statüdeki adaların ülkelerinde gerek askeri üst uçuş-
lar ve gerekse sahil güvenlik unsurlarının gerçekleştirdikleri faaliyet-
ler, anılan statüyü ihlal edici niteliktedir. Bu sebeple ülkenin üç bo-
yutlu yapısı göz önünde bulundurularak söz konusu adalardaki gayri