

128
Kadın-Erkek Eşitliği ve Yerel Yönetimler
ve karar organları, gene kanunda gösterilen, seçmenler tarafından se-
çilerek oluşturulan kamu tüzel kişileridir. Mahalli kamu hizmetlerini
yürüten yerel yönetimler, demokratik toplum düzeninin vazgeçilmezi
olan ve karar organları seçimle oluşturulan özerk yönetim birimleri-
dir.
5
Karar organlarının seçimle belirlenmesi, demokratik yönetimin
esaslarındandır ve yerel yönetimlerin ‘demokrasinin okulları’ olarak
adlandırmasının sebebidir.
6
Yerel yönetimlerin görev ve yetkileri kanunlarla belirlenmektedir.
Belediyeler açısından 5393 sayılı Belediyeler Kanunu ve 5216 sayılı
Büyükşehir Belediyesi Kanunu görev ve yetkilerin yer aldığı temel
düzenlemelerdir. Belediyeler, yetki ve görev alanlarında ikamet eden-
lerin, mahalli ve müşterek ihtiyaçlarını karşılamak ve menfaatlerini
korumak üzere kurulmuşlardır. Bu yerel yönetimler, merkezi idarenin
idari vesayet denetimine tabidirler.
7
Bu idarelerin ortaya çıkmasının
sebebi, merkezi idarenin mahalli ihtiyaçlar bazında özel yerel bilgi ve
yeterli donanıma sahip olmamasıdır. Yerel yönetimler, kamu hizmeti-
nin ihtiyaçlarla daha uyumlu, demokratik ve eşitlikçi olarak sunulma-
sını sağlarlar.
Türkiye Cumhuriyeti idari teşkilat yapısı bakımından yerel yö-
netimler sadece belediyelerden ibaret değildir. Anayasada belirtildi-
ği üzere, il özel idareleri ve köyler, belediyeler dışındaki diğer yerel
yönetim birimleridir. Ancak CEMR’a üye olan ulusal yerel yönetim
birliğimiz Türkiye Belediyeler Birliği olduğundan,
8
Konsey’in beledi-
yelerle sınırlı bir uygulama ve inceleme alanı söz konusudur. Şart, bu
nedenle sadece belediyelerin imzasına açıktır.
5
Metin Günday, İdare Hukuku, İmaj Yayınevi, Ankara, 2011, 10. Baskı, s. 70 vd;
Bahtiyar Akyılmaz – Murat Sezginer – Cemil Kaya, Türk İdare Hukuku, Seçkin
Yayınları, Ankara, 2016, 7. Baskı, s. 297 vd; Yıldızhan Yayla, İdare Hukuku, Beta
Yayınları, İstanbul, 2010, 2. Baskı, s. 246 vd.
6
Ender Ethem Atay, İdare Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara, 2016, 5. Baskı, s. 220.
7
İdari vesayet yetkisi; mahalli hizmetlerin idarenin bütünlüğü ilkesine uygun şe-
kilde yürütülmesi, kamu görevinde birliğin sağlanması, toplum yararının korun-
ması, mahalli ihtiyaçların gereği gibi karşılanması amaçlarıyla tanınmış bir yetki-
dir. Akyılmaz-Sezginer-Kaya, s. 219 vd; Günday, s. 84 vd.
8
TBB, ulusal ve uluslararası düzeyde belediyeleri temsil etme yetkisine sahip ve
bütün belediyelerin doğal üyesi olduğu tek mahalli idare birliğidir. CEMR’da ül-
kemizi temsil eden heyet için bkz.
http://www.tbb.gov.tr/dis-iliskiler/uluslara-rasi-iliskiler/turkiye-heyeti, Erişim Tarihi: 22.04.2017.