Previous Page  129 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 129 / 497 Next Page
Page Background

128

Kadın-Erkek Eşitliği ve Yerel Yönetimler

ve karar organları, gene kanunda gösterilen, seçmenler tarafından se-

çilerek oluşturulan kamu tüzel kişileridir. Mahalli kamu hizmetlerini

yürüten yerel yönetimler, demokratik toplum düzeninin vazgeçilmezi

olan ve karar organları seçimle oluşturulan özerk yönetim birimleri-

dir.

5

Karar organlarının seçimle belirlenmesi, demokratik yönetimin

esaslarındandır ve yerel yönetimlerin ‘demokrasinin okulları’ olarak

adlandırmasının sebebidir.

6

Yerel yönetimlerin görev ve yetkileri kanunlarla belirlenmektedir.

Belediyeler açısından 5393 sayılı Belediyeler Kanunu ve 5216 sayılı

Büyükşehir Belediyesi Kanunu görev ve yetkilerin yer aldığı temel

düzenlemelerdir. Belediyeler, yetki ve görev alanlarında ikamet eden-

lerin, mahalli ve müşterek ihtiyaçlarını karşılamak ve menfaatlerini

korumak üzere kurulmuşlardır. Bu yerel yönetimler, merkezi idarenin

idari vesayet denetimine tabidirler.

7

Bu idarelerin ortaya çıkmasının

sebebi, merkezi idarenin mahalli ihtiyaçlar bazında özel yerel bilgi ve

yeterli donanıma sahip olmamasıdır. Yerel yönetimler, kamu hizmeti-

nin ihtiyaçlarla daha uyumlu, demokratik ve eşitlikçi olarak sunulma-

sını sağlarlar.

Türkiye Cumhuriyeti idari teşkilat yapısı bakımından yerel yö-

netimler sadece belediyelerden ibaret değildir. Anayasada belirtildi-

ği üzere, il özel idareleri ve köyler, belediyeler dışındaki diğer yerel

yönetim birimleridir. Ancak CEMR’a üye olan ulusal yerel yönetim

birliğimiz Türkiye Belediyeler Birliği olduğundan,

8

Konsey’in beledi-

yelerle sınırlı bir uygulama ve inceleme alanı söz konusudur. Şart, bu

nedenle sadece belediyelerin imzasına açıktır.

5

Metin Günday, İdare Hukuku, İmaj Yayınevi, Ankara, 2011, 10. Baskı, s. 70 vd;

Bahtiyar Akyılmaz – Murat Sezginer – Cemil Kaya, Türk İdare Hukuku, Seçkin

Yayınları, Ankara, 2016, 7. Baskı, s. 297 vd; Yıldızhan Yayla, İdare Hukuku, Beta

Yayınları, İstanbul, 2010, 2. Baskı, s. 246 vd.

6

Ender Ethem Atay, İdare Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara, 2016, 5. Baskı, s. 220.

7

İdari vesayet yetkisi; mahalli hizmetlerin idarenin bütünlüğü ilkesine uygun şe-

kilde yürütülmesi, kamu görevinde birliğin sağlanması, toplum yararının korun-

ması, mahalli ihtiyaçların gereği gibi karşılanması amaçlarıyla tanınmış bir yetki-

dir. Akyılmaz-Sezginer-Kaya, s. 219 vd; Günday, s. 84 vd.

8

TBB, ulusal ve uluslararası düzeyde belediyeleri temsil etme yetkisine sahip ve

bütün belediyelerin doğal üyesi olduğu tek mahalli idare birliğidir. CEMR’da ül-

kemizi temsil eden heyet için bkz.

http://www.tbb.gov.tr/dis-iliskiler/uluslara-

rasi-iliskiler/turkiye-heyeti, Erişim Tarihi: 22.04.2017.