Previous Page  135 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 135 / 497 Next Page
Page Background

134

Kadın-Erkek Eşitliği ve Yerel Yönetimler

tarafın Şartı ve ilgili taahhütlerini yürürlüğe koyabilmesi için gereken

amaçlarını ve önceliklerini, planlanan tedbirlerini ve tahsis edeceği

kaynakları ortaya koymaktadır. Aynı zamanda, uygulama noktasında

önerilen zaman dilimlerine dair bilgiler içermektedir. Plan, kabul ve

tasdik edilmeden önce geniş katılımlı bir istişare süreci yürütülmesini

ve uygulamaya ilişkin ilerlemenin kamuoyuyla paylaşılmasını gerek-

tirmektedir.

Şartın üçüncü bölümünde ise, birinci bölümdeki temel ilkeleri

sağlamaya yönelik özel düzenlemeler yer almaktadır.

Demokratik hesap

verilebilirlik, eşitlik için genel çerçeve, işveren rolü, kamu ihaleleri ve sözleş-

meleri, hizmet sunum rolü, planlama ve sürdürülebilir kalkınma, düzenleme

rolü, eşleştirme ve uluslararası işbirliği

genel başlıkları altında, yerel yö-

netimlerin pek çok hizmet alanında gerçekleştirmesi gereken eşitlikçi

uygulamalara ilişkin taahhütler bulunmaktadır.

A. Eşitlik

Şartın, birinci bölümünde belirtilen ilk temel ilke, kadın-erkek eşit-

liğinin temel bir hak

olduğudur. Kadın-erkek eşitliği, eşitlik ilkesinin

doğal bir uzantısıdır, özüdür. Temel hak ve özgürlüklere ilişkin metin-

lerde eşitlik hakkı yer almaktadır.

25

Eşitlik, insanlar arasında dil, ırk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi

inanç, din, mezhep vb. hiçbir sebeple ayrımcılık yapılamayacağını ifa-

de eder. Dolayısıyla kadın-erkek eşitliği olarak ayrıca bir vurgulama

dahi yapılmaması gerekir. Ancak bizim Anayasamızda olduğu üze-

re

26

, hukuksal metinlerde maalesef bu vurgulamaya ihtiyaç duyulabil-

mektedir. Bunun nedeni, eşitsizliğin kültürel olarak toplum yapısına

işlemiş olmasıdır.

25

Bkz. Yukarıda, s. 2 vd.,

26

Anayasa, md. 10, Kanun Önünde Eşitlik: (1) Herkes, dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi

düşünce, felsefi inanç, din, mezhep ve benzeri sebeplerle ayırım gözetilmeksizin

kanun önünde eşittir. (2) (Ek fıkra: 7.5.2004-5170/1 md.) Kadınlar ve erkekler eşit

haklara sahiptir. Devlet, bu eşitliğin yaşama geçmesini sağlamakla yükümlüdür.

(Ek cümle: 7.5.2010-5982/1 md.) Bu maksatla alınacak tedbirler eşitlik ilkesine ay-

kırı olarak yorumlanamaz. (3) (Ek fıkra: 7.5.2010-5982/1 md.) Çocuklar, yaşlılar,

özürlüler, harp ve vazife şehitlerinin dul ve yetimleri ile malul ve gaziler için alına-

cak tedbirler eşitlik ilkesine aykırı sayılmaz. (4) Hiçbir kişiye, aileye, zümreye veya

sınıfa imtiyaz tanınamaz. (5) Devlet organları ve idare makamları bütün işlemle-

rinde kanun önünde eşitlik ilkesine uygun olarak hareket etmek zorundadırlar.