

134
Kadın-Erkek Eşitliği ve Yerel Yönetimler
tarafın Şartı ve ilgili taahhütlerini yürürlüğe koyabilmesi için gereken
amaçlarını ve önceliklerini, planlanan tedbirlerini ve tahsis edeceği
kaynakları ortaya koymaktadır. Aynı zamanda, uygulama noktasında
önerilen zaman dilimlerine dair bilgiler içermektedir. Plan, kabul ve
tasdik edilmeden önce geniş katılımlı bir istişare süreci yürütülmesini
ve uygulamaya ilişkin ilerlemenin kamuoyuyla paylaşılmasını gerek-
tirmektedir.
Şartın üçüncü bölümünde ise, birinci bölümdeki temel ilkeleri
sağlamaya yönelik özel düzenlemeler yer almaktadır.
Demokratik hesap
verilebilirlik, eşitlik için genel çerçeve, işveren rolü, kamu ihaleleri ve sözleş-
meleri, hizmet sunum rolü, planlama ve sürdürülebilir kalkınma, düzenleme
rolü, eşleştirme ve uluslararası işbirliği
genel başlıkları altında, yerel yö-
netimlerin pek çok hizmet alanında gerçekleştirmesi gereken eşitlikçi
uygulamalara ilişkin taahhütler bulunmaktadır.
A. Eşitlik
Şartın, birinci bölümünde belirtilen ilk temel ilke, kadın-erkek eşit-
liğinin temel bir hak
olduğudur. Kadın-erkek eşitliği, eşitlik ilkesinin
doğal bir uzantısıdır, özüdür. Temel hak ve özgürlüklere ilişkin metin-
lerde eşitlik hakkı yer almaktadır.
25
Eşitlik, insanlar arasında dil, ırk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi
inanç, din, mezhep vb. hiçbir sebeple ayrımcılık yapılamayacağını ifa-
de eder. Dolayısıyla kadın-erkek eşitliği olarak ayrıca bir vurgulama
dahi yapılmaması gerekir. Ancak bizim Anayasamızda olduğu üze-
re
26
, hukuksal metinlerde maalesef bu vurgulamaya ihtiyaç duyulabil-
mektedir. Bunun nedeni, eşitsizliğin kültürel olarak toplum yapısına
işlemiş olmasıdır.
25
Bkz. Yukarıda, s. 2 vd.,
26
Anayasa, md. 10, Kanun Önünde Eşitlik: (1) Herkes, dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi
düşünce, felsefi inanç, din, mezhep ve benzeri sebeplerle ayırım gözetilmeksizin
kanun önünde eşittir. (2) (Ek fıkra: 7.5.2004-5170/1 md.) Kadınlar ve erkekler eşit
haklara sahiptir. Devlet, bu eşitliğin yaşama geçmesini sağlamakla yükümlüdür.
(Ek cümle: 7.5.2010-5982/1 md.) Bu maksatla alınacak tedbirler eşitlik ilkesine ay-
kırı olarak yorumlanamaz. (3) (Ek fıkra: 7.5.2010-5982/1 md.) Çocuklar, yaşlılar,
özürlüler, harp ve vazife şehitlerinin dul ve yetimleri ile malul ve gaziler için alına-
cak tedbirler eşitlik ilkesine aykırı sayılmaz. (4) Hiçbir kişiye, aileye, zümreye veya
sınıfa imtiyaz tanınamaz. (5) Devlet organları ve idare makamları bütün işlemle-
rinde kanun önünde eşitlik ilkesine uygun olarak hareket etmek zorundadırlar.