Previous Page  444 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 444 / 497 Next Page
Page Background

443

TBB Dergisi 2017 (özel sayı)

Işıl Fulya ORKUNOĞLU ŞAHİN / Elif YILMAZ FURTUNA

kılar”. Bu anlamda sosyal devlet ilkesi; sosyal haklar, sosyal adalet,

fırsat eşitliği, toplumsal cinsiyet eşitliği, pozitif ayrımcılık gibi eşitlik

ve adalet ilkeleriyle iç içe geçmiş kavramları hedefleyen ve toplumsal

alanda bunları temin etmeye çalışan bir ilkedir.

Sosyal devletle bağlantılı olarak, toplumsal cinsiyet eşitliği, siya-

sal ve sosyal hayatta sıkça dillendirilen bir hedef olmasının yanı sıra,

iktisattan sosyolojiye, maliyeden hukuka kadar hemen hemen bütün

sosyal bilimlerde yansımaları olan bir idealdir. Bu kapsamda, feminist

iktisat anlayışı da iktisadi bakışta kadın-erkek eşitliği sağlanması ama-

cıyla geliştirilmiş iktisadi bir yaklaşımdır. Feminist iktisadın maliye

alanına yansıması olarak değerlendirilebilecek cinsiyete duyarlı büt-

çeleme ise, fırsat eşitliği, pozitif ayrımcılık ve dolayısıyla kadın-erkek

eşitliğini destekleyen bir araç olarak pek çok ülkede öteden beri kulla-

nılmaktadır. Zira devlet bütçelerinin cinsiyetler arasında ayrımcılığın

ortadan kaldırılmasına yönelik olarak önemli fonksiyonlar üstlendiği

bilinmektedir. Cinsiyete duyarlı bütçeleme yaklaşımı ve feminist iktisat

anlayışında kadınların mevcut sistemin içerisine daha çok dâhil edil-

mesi ve kadınlara özel politikaların uygulanmasının ötesinde cinsiyet

eşitliğinin tesis edilmesi ortak amaçtır. Bu amaç doğrultusunda, çalış-

mamızda feminist iktisat yaklaşımına, cinsiyete duyarlı bütçelemeye,

feminist iktisadın, cinsiyete duyarlı bütçeleme yoluyla uygulanmasına

ilişkin somut örneklere, cinsiyete duyarlı bütçenin bazı ülke uygula-

malarına ve Türkiye’deki gelişimine değinilmektedir. Türkiye’de cin-

siyet eşitsizliği, temel uluslararası endeksler ve TÜİK verilerine göre

değerlendirilmektedir. Ayrıca Türkiye’de aile hayatında, eğitimde ve

çalışma hayatında cinsiyet eşitsizliğinin mevcut durumuna ve buna

ilişkin alınan önlemlere ve cinsiyete duyarlı bütçeleme uygulamasına

ilişkin önerilere yer verilmektedir.

1. FEMİNİST İKTİSAT

Ana akım iktisatçıların iktisadi olayları ve yasaları açıklarken di-

ğer şartları sabit kabul etme varsayımı ya da “ceteris paribus” ifadesi,

uygulamada değişken sayısını azaltarak kolaylık sağlasa da, buna etki

eden sosyal, siyasi vb. unsurların devre dışı kalması nedeniyle iktisa-

di bakışın daralmasına neden olmuştur. Dolayısıyla başlangıçtan beri

iktisatta ve iktisadi analizlerde dikkate alınmayan “kadının bakışının

ve deneyimlerinin” de iktisadi bakışa eklenmesi için, iktisattaki çeşitli