

448
Feminist İktisat Teorisi Bağlamında Cinsiyete Duyarlı Bütçeleme
13. Feminist iktisatçıların önemli bir bölümü, makale sayısı, katı-
lımda bulunulan toplantı sayısı vb. akademik etkinlikler bakımından
kadınların çalışmalarının akademik yaşamda daha fazla yer almasını
önemsemektedirler. Bunun yanı sıra ekonomi derslerinin içeriğinin,
kullanılan öğretme stilinin eşitlikçi söylemler ve uygulamalarla dö-
nüştürülmesini, daha geniş bir ekonomik faaliyet alanını incelemek
ve öğretmek için daha kapsamlı araçların kullanılmasını ve kadınların
aktif siyasete katılım oranlarının artırılmasını önermektedirler.
14
2. CİNSİYETE DUYARLI BÜTÇELEME
Bütçeler; konularına, sorunları ele alış şekillerine, amaçlarına, tek-
nik yapılarına ve kapsamlarına göre 5’li bir sınıflandırmaya tabi tutu-
labilirler.
15
Konularına göre; gider ve gelir bütçeleri, sorunları ele alış
şekillerine göre; proje bütçeler, dönem bütçeleri, amaçlarına göre büt-
çeler; program bütçeleri, sıfır tabanlı bütçeler, faaliyet bütçeleri, teknik
niteliklerine göre bütçeler; statik, karşılaştırmalı statik bütçe, dinamik-
esnek bütçeler, kapsamlarına göre bütçeler; işletmeler bakımından
kısım bütçeleri, genel bütçe, idare bakımından ise; merkezi yönetim
bütçesi, genel bütçe, özel bütçe, düzenleyici ve denetleyici kurum büt-
çesi, sosyal güvenlik kurumu bütçesi, mahallî idare bütçesi olarak sı-
nıflandırılabilir.
Literatürde bir bütçe türü olarak sayılıp sayılmadıkları tartışma-
sında çoğunlukla yeni bir bütçe yaklaşımı olarak değerlendirilmiş ol-
salar da; sosyal bütçeler ve cinsiyete duyarlı bütçeler (CDB) kapsam
bakımından genellikle diğer ülke uygulamalarında bütçe eki olarak
düzenlenmektedir. Kanımızca CDB’lerin, “bütçe eki” alt kategorisin-
de ya da “amaçlarına göre bütçeler” ayrımında sosyal bütçeler başlığı
altında sayılmaları daha uygun olacaktır.
14
Roberta Hall, Bernice Sandler “The Classroom Climate: A Chilly One for
Women?”, Washington D.C, Association of American Colleges,
http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED215628.pdf, 1982, s. 4. Marianne Ferber A., “Guidelines for
Pre-College Economics Education: A Critique.”, Feminist Economics, 1999, C. 5,
S.3, s. 135-138, Julie A. Nelson, ‘‘Feminism and Economics.’’
Journal of Economic
Perspectives
, 1995, C. 9, S. 2,
http://ase.tufts.edu/gdae/about_us/cv/nelson_papers/feminism_and_economics.pdf, s. 146.
15
Mehmet Özkan, Esnek Bütçeler,
http://katalog.marmara.edu.tr/muyayinevi/YN562.pdf, Marmara Üniversitesi, Yayın No: 562, İİBF Yayın No. 398, İstanbul
1994.