Previous Page  449 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 449 / 497 Next Page
Page Background

448

Feminist İktisat Teorisi Bağlamında Cinsiyete Duyarlı Bütçeleme

13. Feminist iktisatçıların önemli bir bölümü, makale sayısı, katı-

lımda bulunulan toplantı sayısı vb. akademik etkinlikler bakımından

kadınların çalışmalarının akademik yaşamda daha fazla yer almasını

önemsemektedirler. Bunun yanı sıra ekonomi derslerinin içeriğinin,

kullanılan öğretme stilinin eşitlikçi söylemler ve uygulamalarla dö-

nüştürülmesini, daha geniş bir ekonomik faaliyet alanını incelemek

ve öğretmek için daha kapsamlı araçların kullanılmasını ve kadınların

aktif siyasete katılım oranlarının artırılmasını önermektedirler.

14

2. CİNSİYETE DUYARLI BÜTÇELEME

Bütçeler; konularına, sorunları ele alış şekillerine, amaçlarına, tek-

nik yapılarına ve kapsamlarına göre 5’li bir sınıflandırmaya tabi tutu-

labilirler.

15

Konularına göre; gider ve gelir bütçeleri, sorunları ele alış

şekillerine göre; proje bütçeler, dönem bütçeleri, amaçlarına göre büt-

çeler; program bütçeleri, sıfır tabanlı bütçeler, faaliyet bütçeleri, teknik

niteliklerine göre bütçeler; statik, karşılaştırmalı statik bütçe, dinamik-

esnek bütçeler, kapsamlarına göre bütçeler; işletmeler bakımından

kısım bütçeleri, genel bütçe, idare bakımından ise; merkezi yönetim

bütçesi, genel bütçe, özel bütçe, düzenleyici ve denetleyici kurum büt-

çesi, sosyal güvenlik kurumu bütçesi, mahallî idare bütçesi olarak sı-

nıflandırılabilir.

Literatürde bir bütçe türü olarak sayılıp sayılmadıkları tartışma-

sında çoğunlukla yeni bir bütçe yaklaşımı olarak değerlendirilmiş ol-

salar da; sosyal bütçeler ve cinsiyete duyarlı bütçeler (CDB) kapsam

bakımından genellikle diğer ülke uygulamalarında bütçe eki olarak

düzenlenmektedir. Kanımızca CDB’lerin, “bütçe eki” alt kategorisin-

de ya da “amaçlarına göre bütçeler” ayrımında sosyal bütçeler başlığı

altında sayılmaları daha uygun olacaktır.

14

Roberta Hall, Bernice Sandler “The Classroom Climate: A Chilly One for

Women?”, Washington D.C, Association of American Colleges,

http://files.eric.

ed.gov/fulltext/ED215628.pdf, 1982, s. 4. Marianne Ferber A., “Guidelines for

Pre-College Economics Education: A Critique.”, Feminist Economics, 1999, C. 5,

S.3, s. 135-138, Julie A. Nelson, ‘‘Feminism and Economics.’’

Journal of Economic

Perspectives

, 1995, C. 9, S. 2,

http://ase.tufts.edu/gdae/about_us/cv/nelson_

papers/feminism_and_economics.pdf, s. 146.

15

Mehmet Özkan, Esnek Bütçeler,

http://katalog.marmara.edu.tr/muyayinevi/

YN562.pdf, Marmara Üniversitesi, Yayın No: 562, İİBF Yayın No. 398, İstanbul

1994.