

457
TBB Dergisi 2017 (özel sayı)
Işıl Fulya ORKUNOĞLU ŞAHİN / Elif YILMAZ FURTUNA
rütülen Sosyal Riski Azaltma Projesi ile 2003 yılında Türkiye’de yay-
gınlaşan bu uygulamaya göre; toplumun en yoksul %6’lık kesimine,
eğitim ve sağlık hizmetlerinden yararlanabilmesi amacıyla ödeme ya-
pılmaktadır.
Bu gelişmelerle paralel olarak İçişleri Bakanlığı ve Birleşmiş Mil-
letler tarafından düzenlenen Kadın Dostu Kentler Projesinde seçilmiş
bazı kentlerde yerel yönetimlerin planlama süreçlerine toplumsal cin-
siyetin dâhil edilmesi amaçlanmıştır. Bu proje 2006-2010 ve 2011’den
bu güne çalışmalarını sürdürmektedir.
34
Cinsiyete duyarlı bütçeleme
için atılan bir diğer önemli adım ise Türkiye Ekonomik ve Sosyal Etüt-
ler Vakfı (TESEV) tarafından oluşturulan (2012) “Yerelde Cinsiyete
Duyarlı Bütçeleme Kılavuzu”nun hazırlanmasıdır.
Kadının Statütüsü Genel Müdürlüğü tarafından toplumsal cinsi-
yete duyarlı bütçeleme ile ilgili hazırlık çalışmaları kapsamında “Top-
lumsal Cinsiyet Ulusal Eylem Planı (2008-2013) ile Kadına Yönelik
Aile İçi Şiddetle Mücadelede Ulusal Eylem Planı (2007-2010) hazır-
lanmış ve 2012-2015 dönemi için güncellenmiştir. Ayrıca toplumsal
cinsiyete duyarlı bütçelemeye ilk kez Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma
Planı Toplumsal Kadın Katılımı Özel İhtisas Komisyonu Raporunda
değinilmiştir.
35
Son olarak Türkiye’deki kadınların siyasi katılımının değerlendi-
rilmesine yer verilebilir. Bütçe sürecindeki önemli yeri bakımından
2015 Mayıs ayı itibariyle Plan ve Bütçe Komisyonunda yer alan kadın
sayısına bakıldığında, biri kâtip üye olmak üzere toplamda sadece iki
üye mevcut olduğu görülmekte idi. Genel olarak kadının sosyal hayat-
taki yeri ve siyasi karar alma mekanizmalarında temsilindeki negatif
tabloya paralel şekilde, Plan ve Bütçe Komisyonu gibi önemli bir ko-
misyondaki kadın sayısının azlığı manidar olmasının yanı sıra cinsiye-
te duyarlı bütçeleme konusunda da başlı başına bir engel oluşturmak-
taydı. Neyse ki 2017 yılı itibariyle bu sayı, 5’e yükselmiştir.
36
Bu arıtışın
olumlu ve fakat istenilen düzeyden uzak olduğunu belirtmekte fayda
vardır.
34
Bknz
.http://www.kadindostukentler.com/, E.T. 10.04.2017.
35
TBMM, “Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyon Raporu”, Yayın No: 14, Temmuz
2014, s. 24.
36
Bknz.
www.tbmm.gov.tr.