Previous Page  458 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 458 / 497 Next Page
Page Background

457

TBB Dergisi 2017 (özel sayı)

Işıl Fulya ORKUNOĞLU ŞAHİN / Elif YILMAZ FURTUNA

rütülen Sosyal Riski Azaltma Projesi ile 2003 yılında Türkiye’de yay-

gınlaşan bu uygulamaya göre; toplumun en yoksul %6’lık kesimine,

eğitim ve sağlık hizmetlerinden yararlanabilmesi amacıyla ödeme ya-

pılmaktadır.

Bu gelişmelerle paralel olarak İçişleri Bakanlığı ve Birleşmiş Mil-

letler tarafından düzenlenen Kadın Dostu Kentler Projesinde seçilmiş

bazı kentlerde yerel yönetimlerin planlama süreçlerine toplumsal cin-

siyetin dâhil edilmesi amaçlanmıştır. Bu proje 2006-2010 ve 2011’den

bu güne çalışmalarını sürdürmektedir.

34

Cinsiyete duyarlı bütçeleme

için atılan bir diğer önemli adım ise Türkiye Ekonomik ve Sosyal Etüt-

ler Vakfı (TESEV) tarafından oluşturulan (2012) “Yerelde Cinsiyete

Duyarlı Bütçeleme Kılavuzu”nun hazırlanmasıdır.

Kadının Statütüsü Genel Müdürlüğü tarafından toplumsal cinsi-

yete duyarlı bütçeleme ile ilgili hazırlık çalışmaları kapsamında “Top-

lumsal Cinsiyet Ulusal Eylem Planı (2008-2013) ile Kadına Yönelik

Aile İçi Şiddetle Mücadelede Ulusal Eylem Planı (2007-2010) hazır-

lanmış ve 2012-2015 dönemi için güncellenmiştir. Ayrıca toplumsal

cinsiyete duyarlı bütçelemeye ilk kez Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma

Planı Toplumsal Kadın Katılımı Özel İhtisas Komisyonu Raporunda

değinilmiştir.

35

Son olarak Türkiye’deki kadınların siyasi katılımının değerlendi-

rilmesine yer verilebilir. Bütçe sürecindeki önemli yeri bakımından

2015 Mayıs ayı itibariyle Plan ve Bütçe Komisyonunda yer alan kadın

sayısına bakıldığında, biri kâtip üye olmak üzere toplamda sadece iki

üye mevcut olduğu görülmekte idi. Genel olarak kadının sosyal hayat-

taki yeri ve siyasi karar alma mekanizmalarında temsilindeki negatif

tabloya paralel şekilde, Plan ve Bütçe Komisyonu gibi önemli bir ko-

misyondaki kadın sayısının azlığı manidar olmasının yanı sıra cinsiye-

te duyarlı bütçeleme konusunda da başlı başına bir engel oluşturmak-

taydı. Neyse ki 2017 yılı itibariyle bu sayı, 5’e yükselmiştir.

36

Bu arıtışın

olumlu ve fakat istenilen düzeyden uzak olduğunu belirtmekte fayda

vardır.

34

Bknz

.http://www.kadindostukentler.com/

, E.T. 10.04.2017.

35

TBMM, “Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyon Raporu”, Yayın No: 14, Temmuz

2014, s. 24.

36

Bknz.

www.tbmm.gov.tr

.