Previous Page  459 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 459 / 497 Next Page
Page Background

458

Feminist İktisat Teorisi Bağlamında Cinsiyete Duyarlı Bütçeleme

Ancak kadının siyasi katılımı kadar, bütçeden kadına aktarılan fi-

nansal kaynakların oranını da önemlidir. Bu anlamda genel bütçeden

Kadının Statütüsü Genel Müdürlüğüne ayrılan paylar, değerlendiril-

mesi gereken ilk göstergelerdendir. Bu oran incelendiğinde, 2006-2012

yılları arasında kadına genel bütçeden ayrılan payın oranının %1’e eriş-

mediği görülmektedir. Ancak 2012 yılından sonra Kadının Statütüsü

Genel Müdürlüğü, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına bağlanmıştır.

2012’den sonra Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına ayrılan paylar

ortalama %3.5’tir. Dolayısıyla sözü edilen oranın 2012 yılından sonra

arttığı görülmektedir.

37

Nitekim CDB konusunda Türkiye’de Maliye

Bakanı tarafından 2012 bütçe sunuş konuşmasında; kadın istihdamı-

nın artması için 5 yıl süreyle sigorta primi işveren hissesinin işsizlik

sigortası fonundan karşılanması, kız öğrencilerin okullaşma oranının

artması için ortaöğretim öğrencilerinin taşımalı eğitimine ayrılan kay-

nağın %95,2 oranında artırılacağı, kadın çiftçilere eğitim verilmesi ve

şiddete uğrayan kadınlara sığınma evleri açılması için kaynak ayrıl-

ması örneklerinde olduğu gibi Türkiye’de bütçenin cinsiyete duyar-

lı hale getirildiği belirtilmiştir.

38

Ancak 2012 yılının aksine, 2013-2014

yılları bütçe sunuş konuşmalarında cinsiyete duyarlılık ifadelerine yer

verilmediği görülmüştür. 2015 mali yılı bütçe sunuş konuşmasında

AB’ye katılım öncesi mali işbirliği çerçevesinde, 2014-2020 döneminde

Türkiye’ye tahsis edilen fon tutarının 4,4 milyar Euro olduğu, belirti-

len dönemde fonların kullanım alanlarından birinin; cinsiyet eşitliği-

nin teşviki olduğuna değinilmiştir.

39

Maliye Bakanlığı’nın 2016 bütçe

sunuş konuşmasında 30 Haziran 2014 te kurulan “Devlet Destekleri

Bilgi Sistemi”nden söz edilmesine rağmen, ilgili birim henüz faaliye-

te geçmediğinden, devlet desteklerinin düzeyi konusunda ilgili veri

sistemi incelenememiştir.

40

Maliye Bakanlığı’nın 2017 yılı bütçe sunuş

37

Ayas, a.g.m., s. 13-14.

38

Maliye Bakanlığı (MB), 2012 yılı Bütçe Sunuş Konuşması,

http://www.maliye

.

gov.tr/KonusmaSunumlari/sunummerkezi/index.html?ktp=2012MB,

https://

pbk.tbmm.gov.tr/dokumanlar/PBKSunus2012.pdf,

26 Ekim 2011, s. 43-44.

39

Maliye Bakanlığı (MB), 2015 yılı Bütçe Sunuş Konuşması,

http://www.maliye

.

gov.tr/KonusmaSunumlari/sunummerkezi/index.html?ktp=PBK_2015,

6 Kasım

2014, s.10.

40

Maliye Bakanlığı (MB), 2016 Bütçe Sunuş Konuşması,

http://www.maliye.gov

.

tr/KonusmaSunumlari/sunummerkezi/index.html?ktp=Bak2016TBMMGen, 28

Ocak 2016, s. 68.