

458
Feminist İktisat Teorisi Bağlamında Cinsiyete Duyarlı Bütçeleme
Ancak kadının siyasi katılımı kadar, bütçeden kadına aktarılan fi-
nansal kaynakların oranını da önemlidir. Bu anlamda genel bütçeden
Kadının Statütüsü Genel Müdürlüğüne ayrılan paylar, değerlendiril-
mesi gereken ilk göstergelerdendir. Bu oran incelendiğinde, 2006-2012
yılları arasında kadına genel bütçeden ayrılan payın oranının %1’e eriş-
mediği görülmektedir. Ancak 2012 yılından sonra Kadının Statütüsü
Genel Müdürlüğü, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına bağlanmıştır.
2012’den sonra Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına ayrılan paylar
ortalama %3.5’tir. Dolayısıyla sözü edilen oranın 2012 yılından sonra
arttığı görülmektedir.
37
Nitekim CDB konusunda Türkiye’de Maliye
Bakanı tarafından 2012 bütçe sunuş konuşmasında; kadın istihdamı-
nın artması için 5 yıl süreyle sigorta primi işveren hissesinin işsizlik
sigortası fonundan karşılanması, kız öğrencilerin okullaşma oranının
artması için ortaöğretim öğrencilerinin taşımalı eğitimine ayrılan kay-
nağın %95,2 oranında artırılacağı, kadın çiftçilere eğitim verilmesi ve
şiddete uğrayan kadınlara sığınma evleri açılması için kaynak ayrıl-
ması örneklerinde olduğu gibi Türkiye’de bütçenin cinsiyete duyar-
lı hale getirildiği belirtilmiştir.
38
Ancak 2012 yılının aksine, 2013-2014
yılları bütçe sunuş konuşmalarında cinsiyete duyarlılık ifadelerine yer
verilmediği görülmüştür. 2015 mali yılı bütçe sunuş konuşmasında
AB’ye katılım öncesi mali işbirliği çerçevesinde, 2014-2020 döneminde
Türkiye’ye tahsis edilen fon tutarının 4,4 milyar Euro olduğu, belirti-
len dönemde fonların kullanım alanlarından birinin; cinsiyet eşitliği-
nin teşviki olduğuna değinilmiştir.
39
Maliye Bakanlığı’nın 2016 bütçe
sunuş konuşmasında 30 Haziran 2014 te kurulan “Devlet Destekleri
Bilgi Sistemi”nden söz edilmesine rağmen, ilgili birim henüz faaliye-
te geçmediğinden, devlet desteklerinin düzeyi konusunda ilgili veri
sistemi incelenememiştir.
40
Maliye Bakanlığı’nın 2017 yılı bütçe sunuş
37
Ayas, a.g.m., s. 13-14.
38
Maliye Bakanlığı (MB), 2012 yılı Bütçe Sunuş Konuşması,
http://www.maliye.
gov.tr/KonusmaSunumlari/sunummerkezi/index.html?ktp=2012MB,https://
pbk.tbmm.gov.tr/dokumanlar/PBKSunus2012.pdf,26 Ekim 2011, s. 43-44.
39
Maliye Bakanlığı (MB), 2015 yılı Bütçe Sunuş Konuşması,
http://www.maliye.
gov.tr/KonusmaSunumlari/sunummerkezi/index.html?ktp=PBK_2015,6 Kasım
2014, s.10.
40
Maliye Bakanlığı (MB), 2016 Bütçe Sunuş Konuşması,
http://www.maliye.gov.
tr/KonusmaSunumlari/sunummerkezi/index.html?ktp=Bak2016TBMMGen, 28
Ocak 2016, s. 68.