

491
TBB Dergisi 2017 (özel sayı)
Fatma Süzgün ŞAHİN
lerine karşı yapılan meydan okumalardan izole edilmişlerdir ve böy-
lece hukuk dili doğal, objektif, yansız olarak görülmeye başlanmıştır.
Hukuki uslamlama ve hukuki dil toplumsal cinsiyetle belirlenmiştir
ve bu cinsiyet hukukun dilbilimsel mimarlarının erkek cinsiyeti ile ör-
tüşmektedir.
45
Irigaray
’a göre de Batı feminizmi Aydınlanmanın ve onun taşıdığı
çelişkilerin mirasçısıdır. Ona göre, Aydınlanma değerleri kadına uy-
gulanamaz. Aydınlanmanın usunu tam anlamıyla eril bir us olarak
görmektedir. Batı kültürü tek cinsli bir kültürdür. Bu kültürde yansız
ve evrensel diye bir şey yoktur. Yansız olarak alınan her şey, örneğin
felsefe ve bilim, gerçekte cinsiyet bağımlıdır: Her şey erkek öznesinin
söylemidir.
Irigaray
’ın ussallığa getirdiği eleştiri dişil usdışılığı için ve-
rilen bir reçete değildir. Ussallığın eril olduğunu ileri sürerken
Irigaray
,
bunun belli bir yapısı olduğunu bildirmektedir. Ona göre Batı ussal-
lığı özdeşlik ilkesi ile karakterize edilmektedir: Çelişmezlik ilkesi (A,
A’dır; A, B değildir). Yoluyla belirsizlik en aza indirgenir. Her şeyin
ya bir şey ya da başka bir şey olması gerektiğini öne süren doğa/us,
özne/nesne gibi karşıtlıklarda dile gelen bir ikilemeciliktir.
46
Feminist pratik uslamlamanın özü, adaletsizliğin belirli biçimleri-
ne karşı uyanıklıktan ibarettir. Aksi takdirde söz konusu adaletsizlik,
fark edilmeyecek ve açıklanmayacaktır.
Sonuncu metot,
bilinç yükseltme
dir. Algının gelişmesi için diğer
bir feminist metot, bilinç yükseltmedir. Bilinç yükseltme, düşünce ve
maddiliğin bir karışımı olan ve en geniş ifadesiyle toplumsal cinsiyeti
kapsayan, en başından toplumsal nitelikli bir durumu sorgulamakta-
dır. Bireysel ya da öznel fikirler değil, kolektif bir toplumsal varlık olan
kadın bilinci söz konusudur. Bilinç yükseltme metodu, kendini belir-
leyen unsurların içinden bakarak onların örtüsünü kaldırabilmek, on-
ları eleştirerek kendi anlatımı içinde değerlendirebilmek ve böylelikle
kendi anlatımını edinmek amacındadır.
47
45
Lucinda M. Finley, “Breaking Women’s Silence in Law: The Dilemma of the Gen-
dered Nature of Legal Reasoning”, in: Feminist Legal Theory, edited by, D. Kelly
Weisberg, Temple Unıversıty Press, 1993, Philadephia, s. 571.
46
Sarup, a.g.e., s.142.
47
Catharine A MacKinnon, Feminist Bir Devlet Kuramına Doğru, çev. Türkan Yö-
ney, Sabir Yücesoy, Metis Yayınları, Ocak 2003, İstanbul, s.106