

488
Feminist Hukuk Teorisinde Metodoloji
na gelmektedir. Hangi nedenle olursa olsun var olan hukuki standart-
lar ve koşullar kadınları nasıl avantajsız duruma getirmektedir, bunu
incelemektedir. Kadın soruları bütün yaşam alanlarında kadınların
dışlanmışlığının açıklanmasını talep etmektedir. Şu noktalara odak-
lanmıştır: Kadınlar niçin yaşamın hemen hemen tüm alanlarında fır-
sat eşitliğini yakalayamamış ve cinsel ayrımcılığa tabi tutulmuşlardır?
Kadınlar niçin hala ev içinde çocuk yetiştirmeyi ve ev işi sorumluluk-
larını üstlenmesi gereken cinsiyet olmaktadır? Kürtajın sınırları neler-
dir? Kadın sorunları ve kadın imajı hukukta nasıl yorumlanmaktadır?
Kadınların oy verme haklarında (Arap ülkelerinin birçoğunda kadın-
ların oy hakkı hâlâ sorun teşkil etmektedir), evlendikten sonra mül-
kiyet edinme haklarında, sözleşmeye taraf olabilmelerinde niçin kı-
sıtlamalar bulunmaktadır ve hukuk niçin bunları desteklemektedir?
38
“Soru”, hukukun bazı özelliklerinin yalnızca genel düşüncede taraflı
olmadığı, aynı zaman da özelde erkeksi olabileceğini varsaymaktadır.
Kadın sorularının amacı, söz konusu özellikleri ve nasıl işlediklerini
ortaya çıkarmak ve nasıl düzeltileceklerini önermektir. Kadınlar uzun
süredir kadın sorularını hukukta sormaktadırlar. Kadın olmayla birle-
şen hukuki engeller, oldukça aşikârdır. Sorun, kadınların ihmal edilip
edilmemesi değil, bir de dışarıda kalmanın kadınların farklı rolleri ve
karakterleri tarafından haklı gösterilip gösterilmediğidir.
39
Feministler, bugün hukukun birçok alanında kadın sorularını sor-
maktadırlar. Örneğin, tecavüz vakalarında kadın soruları sormakta-
dırlar. “Rıza savunması” niçin kadınların perspektifinden ve kadının
sanığı savuşturma niyetinde olduğunun düşünülmesinin mantıklı ol-
duğu kabulündense, sanığın perspektifi üstüne yani erkeğin, kadının
“istediğini” düşünmesinin “mantıklı olarak” görülmesi üzerine ku-
rulmaktadır? Niçin kadının hayatındaki ev ve iş sorumlulukları ara-
sındaki çelişki, kadının özel hayatında aile içinde çözmesi gereken bir
problem olarak görülmektedir de iş alanlarının yeniden düzelmesini
gerektiren bir kamu meselesi olarak görülmemektedir? Kadın soruları
sorma, politik tercihler ve kurumsal düzenlemelerin, kadınların ikin-
cil konumuna nasıl katkıda bulunduğunu açığa çıkarmaktadır. Ka-
dın soruları olmaksızın, kadınlar söz konusu olduğunda var olduğu
38
Yüksel, 2003, s. 41
39
Bartlett, a.g.e., s. 551