

489
TBB Dergisi 2017 (özel sayı)
Fatma Süzgün ŞAHİN
düşünülen ve incelenmeyen farklılıklar, kadınları avantajsız duruma
getiren kanunlar için bir gerekçelendirme aracı olarak hizmet göster-
mektedirler. Kadın soruları, kadınların pozisyonlarının, kadınların na-
sıl doğal karakterini değil de, toplumun düzenlemelerini yansıttığını
açığa çıkarmaktadır. Birçok feministin işaret ettiği önemli nokta, fark-
lılığın kadınların kendi içlerinde değil, ilişkilerde ve aile, iş alanları,
spor salonları, kulüpler gibi sosyal kurumlarda öğrenildiğidir. Açıkça
cinsiyet temeli üzerine ayrım gözetmeyen hukukun gizli etkilerinin
ortaya çıkarılmasında kadın soruları, sosyal yapıların normları nasıl
somutlaştırdığını kanıtlamaya yardım etmektedir. Söz konusu norm-
lar, kadınları örtülü bir şekilde farklı ve böylece ikincil hale getirmek-
tedirler. Bir metot olarak uygulandığı zaman, kadın soruları sorma,
olaylara hukukun uygulanması, olayların incelenmesi, vakaların tea-
müli değerlerinin araştırılması gibi hukuki analizlere karşı tümel bir
eleştiri metodudur.
40
Kadın soruları sorma metodu, kadınların somut ihtiyaçlarının te-
mel alınması suretiyle değerlendirilmesine dayanmaktadır. Bu metot-
ta, soyut kavramlardan uzaklaşma söz konusudur. Bu metodun temel
varsayımı, hukukun kadın ile başladığı, kadının soyut bir nesne değil,
somut varlık olduğudur. En temel amacı, erkekliğin maskesini düşür-
mek ve böylece hukuk alanında yapılacak reformlar için baskı oluştur-
maktır.
41
Bir diğer metodumuz,
feminist pratik uslamlama
dır. Feminist
pratik uslamlama, mahkemelerde uygulanan hukuki metotların mas-
kesini indirerek hukuki işlemlere dair yapılan araştırmalara kolaylık
sağlamaktadır.
42
Bazı feministler, uslamlama sürecine, kadınların er-
keklerden farklı yaklaştığını iddia etmektedirler. Onlara göre, kadınlar
durumlara ve koşullara çok daha fazla duyarlıdırlar, evrensel ilkele-
re ve genelleştirmelere özellikle kendi deneyimlerini beslemeyenle-
re karşı çıkmaktadırlar ve günlük hayat deneyimlerinin soyut adalet
uğruna ihmal edilmemesi gerektiğine inanmaktadırlar. Eğer tüm bu
iddialar ampirik olarak güçlendirilebilirse feministlerin bir çoğu genel
koşullardan hareketle uslamlama yapmanın, farklılık için ve iktidara
40
Bartlett, a.g.e., s.552
41
Barnett, a.g.e., s. 23.
42
Tove Stand Dahl, Women’s Law, An Introduction to Feminist Jurisprudence,
translated by, R. L. Craig, Norwegian University Press, 1987, Norway s. 23