

94
Kamu Hizmetine Girişte ve Yükselmede Kadınlara Pozitif Ayrımcılık Yapılması ...
practice.” and another sentence added in 2010 that says “Measu-
res, taken for this purpose cannot be interpreted as contrary to the
principle of equality.” These relevant provisions both emphasized
the equality of woman and man in the legal sense and accepted
the inequality
de facto
nonetheless gave the state the duty to take
measures. Turkey has also been a party to The Convention on the
Elimination of All Forms of Discrimination against Women (CEDAW)
since 1986. This convention gave the state parties the duty to follow
a policy that can end discrimination against woman by undertaking
various temporary or special measures and make legal arrange-
ments. Although it has been a long time since these principles were
accepted, there has been no arrangements in the Turkish legislation
aimed at achieving
de facto
gender equality. The state should take
action and bring the equality between women and men through po-
sitive discrimination practices. One of the first steps towards this
issue should be to apply quotas to women for recruitment and pro-
motion in public service. European countries, which are in a much
better position than men in terms of equality between women and
men, have been applying quota for women in the public service for
many years. With quota application, women who have the same qu-
alifications as men, are given a certain priority therefore women are
represented on an equal level with men. The introduction of quota
to public services has been successfully implemented in Germany
and France and these practices have been interpreted in coherent
line with the jurisprudence of the European Court of Justice (ECJ).
Turkey should also take these practices as an example and analyze
them.
Keywords:
Positive Discrimination, Positive Action, Gender
Equality, Equality of Woman and Man, Gender Quotas
Giriş
Hayatın her alanında engellerle karşılaşan kadının iş hayatında-
ki yeri de sınırlı ve engellerle doludur.
1
Kültürel ve dini değerler bir
yandan, kökleşmiş klişe ve önyargılar diğer yandan kadını aile ve sos-
1
Kadınlar erkeklere göre daha az kazanmakta, daha az eğitim görmekte, yeterince
sağlık hizmeti alamamakta, siyasette çok az temsil edilmekte ve daha fazla aile içi
şiddete maruz kalmaktadır. Zehra Tosun, Toplumsal Cinsiyet Eşitliği, Kadın Dos-
tu Kentler Eğitici Kiti, Ankara 2015, s. 25. “Tüm dünyada kadınların devlet baş-
kanı, başbakan ya da diplomat olmak yerine onların eşleri olmaları; milletvekili
seçilmek yerine seçmen olmaları; vatan savunmasında ve savaşlarda komutan ya
da asker olmak yerine savaşın sivil kurbanları ve mültecileri olmaları; müteşebbis
ya da yönetici olmak yerine onların sekreteri, işçisi olmaları; kadın emeğinin yo-
ğunlaştığı tarım, tekstil, ev-içi hizmetler sektörlerinde hizmetçi, temizlikçi, dadı,
hastabakıcı, seks işçisi, mevsimlik, geçici ya da kayıt-dışı işlerde çalışan işçiler ol-
maları aslında hiç de tesadüf değildir.” Zerrin Ayşe Öztürk, “Uluslararası Siyaset-
te Ve Karar Alma Mekanizmalarında Kadın”,
Ege Stratejik Araştırmalar Dergisi
, C.
1, S. 3, 5.