

97
TBB Dergisi 2017 (özel sayı)
Kamile TÜRKOĞLU ÜSTÜN
gidermek için pozitif ayrımcılık yapılmasını da gerektirmektedir.
11
İşe
alınmada ve üst düzey pozisyonlara yükselmede kadınlara kota ayrıl-
ması geçici ama etkili bir pozitif ayrımcılık uygulaması olarak karşımı-
za çıkmaktadır.
Kamu sektöründe, objektif idare hukuku kuralları egemen oldu-
ğundan bu alanda kadın-erkek eşitliğini sağlamaya yönelik alınacak
pozitif ayrımcılık önlemleri daha etkili olacaktır. Bu nedenle çalış-
mamızda Anayasal olarak da önü açılan kota uygulamalarının kamu
hizmetine girişte ve yükselmede uygulanması önerilmektedir. Ay-
rımcılığın kaldırılarak çeşitliliğin sağlandığı, eşitliğe ilişkin hedeflerin
karşılandığı bir kamu sektörü, özel sektör için de örnek olacaktır.
12
Avrupa Birliği de üye devletlere iç hukuklarında iş yaşamında kadın-
erkek eşitliğinin sağlanmasına yönelik pozitif adım atma yükümlülü-
ğü vermiştir. Kamu hizmetine girişte ve yükselmede kota uygulama-
sı Almanya ve Fransa’da kanuni düzenlemelere konu olmuş ve hızla
sonuçlarını vermiştir. Bu çalışmada önce kamu hizmetine girme ve
yükselmede mevcut normatif ve fiili durum eşitlik ilkesi açısından ele
alındıktan sonra pozitif ayrımcılık kavramı kısaca açıklanarak Avrupa
Birliği’nin konuya yaklaşımı ile Fransa ve Almanya’nın kamuda uygu-
ladığı pozitif ayrımcılık politikası ve kota uygulamaları incelenecektir.
1. Türk Hukukunda Normatif Açıdan Kamu Hizmetine Girme ve
Yükselmede Cinsiyet Eşitliği
Türk hukukunda mevcut Anayasal normlar genel anlamda kadın-
erkek eşitliğini sağlamakla kalmamakta aynı zamanda filli anlamda
11
“Eşitlik ilkesi, ayrımcılık yasağı ve pozitif ayrımcılık birbirleri ile iç içe giren kav-
ramlardır. Kişinin din, dil, cinsiyet, siyasi görüş ve etnik kökeni nedeni ile bir
ayrımcılığa uğraması karşısında bu kişilere ayrımcılık yapılmaması ve diğerleri
konumuna getirilmemeleri bir bakıma eşit davranma ilkesini gerekli kılar. Böyle
bir ayrım olmaksızın bazı kişilere diğerlerine göre eşit davranılmaması karşısında
benzerler arasında bir olumsuzluğu gidermek de gene eşit davranma ilkesini dev-
reye sokar. Pozitif ayrımcılık da sonuçta var olan bir eşitsizliğin giderilmesi için
bu defa pozitif ayrımcılığın uygulanmasını gerekli kılar ki bu da sonuçta bir eşit
işlem yükümlülüğüdür.” Devrim Ulucan, “Eşitlik İlkesi ve Pozitif Ayrımcılık”,
Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
, C. 15, Özel Sayı, s. 376. “Kısaca,
pozitif ayrımcılık; eşitlik ve ayrımcılık yasağı ilkelerinden ayrılmanın meşru bir
çerçevesini çizer.” Akbaş, Şen, s. 168.
12
Edward J. Kellough, Understanding Affirmative Action, ed. by E. Kellough, Geor-
getown University Press, 2006, s. 80.