

İdari Yargıda İstinaf
180
Giriş
Yargıtay’da ve ilk derece adli yargı mahkemelerinde dava dosya
sayısının gün geçtikçe artması, kararların olması gereken zamanda
verilememesine sebep olmuş, bu durumda adil yargılanma hakkının
kullanılmasını olumsuz yönde etkilemiştir. Bu olumsuzluğun gideri-
lebilmesi amacıyla iki dereceli olarak faaliyet gösteren adli yargı siste-
minde değişikliğe gidilmiş ve adli yargıda bölge adliye mahkemeleri
eski adıyla istinaf mahkemelerinin kurulmasıyla üç dereceli yargılama
sistemi oluşturulmuştur.
1
Adli yargıda olduğu gibi idari yargıda da
zaman içinde oluşan iş yükü fazlalığı idari yargıda istinaf sistemini
gündeme getirmiştir. Türk idari yargı sisteminde istinaf mahkemesi
olarak nitelendirilebilecek olan bölge idare mahkemesi örgütlenmesi
vardır.
2
Ancak idari yargıda mevcut olan sistem iki derecelidir.
3
Bu
nedenle Türk idari yargısında istinaf mahkemelerinin olmadığı veya
dar görevli istinaf mahkemelerinin olduğu görülmektedir. İstinaf sis-
temi üç dereceli olarak faaliyet gösteren bir yargılama sistemidir ve
kural olarak
istinaf incelemesi sonucunda verilen kararlar kesin değil,
üst mahkemenin yapacağı temyiz incelemesine tabidir. Üç dereceli
yargılama sisteminin bir gereği olarak, bölge idare mahkemelerinin,
itiraz müessesesi dışında
, tam istinaf mahkemesi haline getirilmesi öne-
rilebilir. İdari yargıda itiraz yolu açık olan ilk derece mahkemelerinin
nihai kararları ile Danıştay’ın ilk derece mahkemesi olarak bakacağı
davalarda verilen nihai kararlar dışında kalan ilk derece mahkemele-
rinin nihai kararları, bölge idare mahkemesinde istinaf kanun yoluna
tabi kılınabilir.
1
Bakınız. 5235 sayılı Adli Yargı İlk Derece Mahkemeleri ile Bölge Adliye Mahke-
melerinin Kuruluş, Görev ve Yetkileri Hakkında Kanun. Yayımlandığı Resmi Ga-
zete Tarih ve Sayısı: 07.10.2004/25606.
2
Ancak belirtmek gerekir ki, bölge idaremahkemeleri bazı ortak emareler taşımakla
beraber, istinaf mahkemesi olarak kabul edilemez. Bakınız. Sait Güran,
Bölge İdare
Mahkemeleri ve Danıştay Üzerine Yapısal Bir Deneme,
İstanbul Üniversitesi İdare
Hukuku ve İdare İlimleri Enstitüsü Yayınları, İstanbul, 1977. s.324.
3
1868 yılında Şura-yı Devlet (Danıştay) kurularak adli-idari yargı ayırımı tesis
edilmiş, 1876 Anayasası döneminde idari yargı sisteminden vazgeçilmiş, 1924
Anayasası ile idari davalara bakmak ve idari uyuşmazlıkları çözmek üzere Şura-
yı Devlet (Danıştay) kurulması kabul edilmiş, aynı düzenleme 1961 ve 1982
Anayasaları dönemlerinde de devam etmiştir. 1982 yılında idare, vergi ve bölge
idare mahkemelerinin kurulmasıyla
iki dereceli idari yargı sistemi
oluşturulmuştur.
Bakınız. Turan Yıldırım,
İdari Yargı,
Beta Yayınları, İstanbul, 2010. s.4vd.