Background Image
Previous Page  295 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 295 / 521 Next Page
Page Background

İdari İşlemde Başvuru Yollarının Gösterilmesi Yükümlülüğü

294

lamasıdır. Hak arama özgürlüğü, minimum düzeyde başvuru hakkı

ve başvuru hakkının tanınmasını içermekle birlikte,

1

başvuru hakkının

etkin biçimde kullanımı, hakkın kullanımına ilişkin hukuki koşulların

bilinebilirliği ile ilgilidir. Dolayısıyla, başvuru yollarının gösterilmesi,

idarenin hukuka uygunluk denetiminin etkili şekilde gerçekleştirilme-

si ve hak arama özgürlüğünün sağlanmasına yönelik olarak bireylere

doğrudan güvence sağlar niteliği ile saptanmalıdır.

Başvuru yollarının gösterilmesi, gerek Avrupa Konseyi kaynaklı

metinler, gerek, kapsamına aldığı işlemler ve başvuru yollarının ni-

teliği ile uyulmaması durumunda öngörülen hukuki yaptırım değiş-

mekle birlikte, çeşitli idari usul yasaları açısından yerleşik bir ilkedir.

2

Bununla birlikte, ilkenin en genel içeriğini tespit etmek açısından, Av-

rupa Konseyi kararları işlevseldir.

3

Avrupa Konseyi bünyesinde, ilkenin ilk ve ayrıntılı olarak düzen-

lendiği metin, Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi’nin İdari İşlemler

Karşısında Bireyin Korunmasına İlişkin 77(31) sayılı kararıdır.

4

Ka-

rarın,

“Dinlenilme hakkı”, “Bilgi kaynaklarına giriş”, “Hukuki yardım ve

temsil”, “Yönetsel işlemlerin gerekçeli olması”

ilkelerinden sonra, beşin-

ci ilkesi,

“Başvuru yollarının gösterilmesi”

dir. Karar, tavsiye niteliğinde

olmakla birlikte, idari işlemin yapılış sürecinde, bireyin korunmasına

1

İbrahim Kaboğlu,

Özgürlükler Hukuku,

İmge Kitabevi, 6. Baskı, Ankara 2002, s.163.

2

Celine Wiener,

Vers une codification de la procédure administrative: étude de science

administrative comparée,

PUF, Paris 1975, s.77. Basım tarihi eski bir çalışmaya atıf

yapmamızın nedeni, ilkenin, henüz o tarihte yerleşik bir ilke olarak tespit edildiğini

saptamak içindir. Ayrıca,

İspanya Kamu İdarelerinin Hukuki Rejimi ve Genel İdari

Usul Hakkında 26 Kasım1992 tarihli Kanun (m.89/3), İtalya İdari Usuller ve Belgelere

Ulaşma Hakkı Kanunu (m.3/4), Avusturya Genel İdari Usul Kanunu (m.58/1),

İsviçre Federal İdari Usul Kanunu (m.35) ve Alman İdari Usul Kanunu’nda (m.73/5)

yer alan düzenlemeler için bkz., Bahtiyar Akyılmaz,

İdari Usul İlkeleri Işığında İdari

işlemin Yapılış Usulü,

Yetkin Yayınları, Ankara 2000, s. 213-214 ve İsviçre Federal

İdari Usul Kanunu’nda yer alan düzenleme için bkz., Metin Kıratlı,

“İsviçre’de İdari

Usul Kodifikasyonu”

,

Amme İdaresi Dergisi,

Ankara 1973, C.6, S.2, s.55.

3

Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi tarafından alınan tavsiye kararlarının,

Danıştay tarafından, gerekçenin desteklenmesinde

“nadiren de olsa”

kullanıldığı

(Örn. DİDDGK, E.1995/769, K.1997/525, k.t.17.10.1997; D.10.D., E.2000/936,

K.2002/4487, k.t.20.11.2002) belirtilmektedir.

“İyi İdare Konusunda Üye Devletlere

CM/REC(2007)7 Sayılı Tavsiye Kararı”

, Ç. Onur Karahanoğulları,

Danıştay Dergisi,

Ankara 2007, Y.37, S.116, s.I, Çevirmen’in Notu.

4

Kararın Türkçe’de iki çevirisi mevcuttur: İlki için bkz.,

“İdarenin İşlemleri Karşısında

Bireyin Korunması Hakkında Karar”

, Ç. İhsan Kuntbay,

Amme İdaresi Dergisi,

Ankara

1978, C.11, S.4, s. 3-11 ve Tekin Akıllıoğlu,

Yönetim Önünde Savunma Hakları,

TODAİE, Ankara 1983, s.191-199. Bu yazıda, ikinci çeviri temel alınmıştır.