Background Image
Previous Page  301 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 301 / 521 Next Page
Page Background

İdari İşlemde Başvuru Yollarının Gösterilmesi Yükümlülüğü

300

ler de mevcuttur. Ne var ki bireylerin, idareden, açıkça Anayasada ifa-

de edilmiş bir kurala uygun davranılmasını isteme hakkı olduğu gibi,

28

idarenin kullandığı yetkinin hukuka uygun olup olmadığı kararının da

idari yargı yerleri tarafından verilebilecek olması karşısında, yargı yer-

leri ve idare arasında yapılan ayrım sorgulanabilir niteliktedir.

40. Maddenin İkinci Fıkrasının Doğrudan Uygulanabilir Niteliği

1982 Anayasası’nın 40. maddesi,

“Temel haklar ve ödevler”

başlıklı

İkinci Kısmı’nın,

“KişininHakları ve Ödevleri”

başlıklı İkinci Bölümü’nde,

“Temel hak ve hürriyetlerin korunması”

kenar başlığı ile yer almaktadır.

40. maddenin ilk fıkrası,

Anayasa ile tanınmış hak ve özgürlükleri ihlal

edilen herkesin, yetkili makama geciktirilmeden başvurma imkanının sağlan­

masını isteme hakkına sahip olduğu

şeklinde, temel hak ve özgürlüklere

özgü, fakat belirli bir başvuru makamının olmaması açısından genel bir

hüküm içermekte;

29

maddenin son fıkrasında ise,

kişinin, resmi görevli­

ler tarafından vaki haksız işlemler sonucu uğradığı zararın, Devletçe tazmin

edileceği

kuralı yer almaktadır. 40. maddeye 2001 yılında eklenen ikinci

fıkraya göre de, “

Devlet, işlemlerinde, ilgili kişilerin hangi kanun yolları ve

mercilere başvuracağını ve sürelerini belirtmek zorundadır”.

Anayasa’nın 40. maddesinde yer alan kuralların tümü,

“hakların

korunması ile ilgili hükümler”

(m.36-40) ile birlikte hakların ve hak ara-

ma özgürlüğünün korunmasına ilişkin, yöntemsel (usuli) temel hak

kurallardır.

30

Yöntemsel haklar, ilgililerin ve hak arama faaliyetinde

yer alan kişilerin kullanabileceği haklar olup,

31

salt yargı yerleri de-

ğil, idare makamları önünde de ileri sürülebilir niteliktedir.

32

Bu halde,

devletin, işlemlerinde başvuru yolları ve sürelerini belirtme yükümlü-

lüğü, temel hakların korunması ve geniş anlamda hak arama özgür-

lüğü alanında yer alan yöntemsel ve koruyucu nitelikte bir hak niteli-

ğindedir.

33

kabul edilmeli iken”, 1982 Anayasası’nın 152/son hükmü, yargıcın ihmal yetkisini ortadan

kaldırmaktadır ve “bu kuralın insan hakları ilkesi ile bağdaştığı söylenemez”

.

Ibid.,

s.55.

28

Akıllıoğlu,

Yönetim Önünde Savunma Hakları,

s.88.

29

Kaboğlu,

Özgürlükler Hukuku,

s.163.

30

Akıllıoğlu,

İnsan Hakları -I- Kavram, Kaynaklar ve Koruma Sistemleri,

s.88.

31

Ibid.,

s.309-310.

32

Ibid.,

s.89.

33

Nitekim, Ek ikinci fıkranın gerekçesi,

“Bireylerin yargı ya da idari makamlar önünde

sonuna kadar haklarını arayabilmelerine kolaylık ve imkan sağlanması amaçlanmaktadır.

Son derece dağınık mevzuat karşısında kanun yolu, mercii ve sürelerin belirtilmesi