

Avrupa Birliği Hukukunda Temel Haklar ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Sistemi ile ...
70
verdiği belirtilmekte ve katılımla, bireylerin haklarının daha geniş öl-
çüde korunacağı, Avrupa genelinde birleşik bir insan hakları korun-
masının garanti edileceği ve hukuki kesinliğin kuvvetlendirileceği
dile getirilmektedir.
110
Belgede, AB’nin, AİHS’ye taraf olmaması duru-
munda şu sonuçların sözkonusu olacağı vurgulanmaktadır: a. Avrupa
kurumları arasında ve AB ile üye ülkeler arasında insan hakları stan-
dartlarında ayrımların yapılması, b. AB kurumlarının, insan hak ve öz-
gürlükleri ile ilgili olarak, dış yargı denetimine tabi olmamaları, c. Av-
rupa hukuki koruma birliğinin tam olarak sağlanamaması, -nitekim,
AİHM ve ABAD içtihat hukukunun yeterli şekilde uyumlaştırılmamış
bulunabileceği-, d. Avrupa vatandaşlarının, AİHM’ye, temel hakları-
nın AB kurumları tarafından ihlal edildiğini düşündüklerinde, doğru-
dan başvuru hakkına sahip olmamaları, e. AİHM kararlarının icrasının
AB Hukukunu ilgilendiren davalarda zor bir konu olarak kalması.
111
Avrupa Parlamentosu’nun 10 Mayıs 2010 tarihli katılımın kurum-
sal etkileri ile ilgili raporunda da,
112
katılımın, AB hukukunu uygula-
yan bir AB kurumunun veya üye ülkenin faaliyeti veya hareketsizliği
ile ilgili olarak, AİHM görev alanına giren alanda, AİHM’ye başvur-
ma ihtimali kapsamında insan haklarının icrası ile ilgili olarak ek bir
mekanizma sağlayacağı belirtilmektedir. Bu durumun, ABAD’ın ya
da AİHM’nin yetki sistemini değiştirmediği ve tüm iç hukuk yolları-
nın tüketilmiş olması gereğinin başvurunun kabulü için şart olmaya
devam edeceği vurgulanmaktadır.
113
Birlik içinde uygun iç hukuk gi-
derim yolu ile AB hukuku çerçevesindeki önkarar prosedürü kararla-
rıyla ilgili olarak ABAD ve AİHM ile danışarak Komisyon tarafından
yönlendirmenin uygun olacağı belirtilmektedir. Bu çerçevede, üye
ülke mahkemelerinin, ABAD’a, temel haklarla ilgili sorun olduğunda
konuyu iletmelerinin sağlanmasının gereğine işaret edilmektedir.
114
Raporda, Dışişleri Komitesi’nin 19 Mart 2010 tarihli görüşünün
tavsiyeler bölümünde, katılımla, Birliğin insan hakları politikası ile il-
gili olarak çifte standartların ortadan kalkacağının altı çizilmekte ve
110
s. 1.
111
s. 2.
112
Rapor metni için bkz.
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=REPORT&reference=A7-2010-0144&language=EN
113
s. 8.
114
s. 9.