

TBB Dergisi 2011 (97)
Bahar Yeşim DENİZ
67
da ABAD’ın bir diğer uluslararası mahkemeye tabi olması sonucunu
doğuracağı vurgulanmaktadır.
86
AB’nin, AİHS’ye katılımı durumunda, ABAD’ın verdiği önka-
rardan tatmin olmayan Birlik vatandaşlarının, Birlik tasarruflarının
denetimini AİHM nezdinde talep edebilmeleri ve AİHM’nin Toplu-
luk tasarruflarını AİHS ışığında denetlemesinin, Birlik yurttaşlarına
ayrı bir hukuki güven sağlayacağı dile getirilmektedir. Uygulamada,
bu denetimin, istisnai durumlarda ortaya çıkacağını kabul etmek ge-
rektiği ifade edilmektedir. AİHS’nin, temel hakların, sadece, asgari
standartını temin etmekte olduğu, Birlik hukukunun ise, bu asga-
ri standardın ötesinde, örneğin, kişilerin, sermayenin, hizmetlerin,
malların serbest dolaşımı gibi Birlik yurttaşları için özel temel haklar
sağlamakta olduğunun altı çizilmektedir. Bu hakların ortaya konma-
sında, sadece, AİHS’ye katılmanın yeterli olamayacağı değerlendiril-
mektedir.
87
Topluluk hukukunun, AİHS ile ilişkisinin değerlendiril-
mesinde, tüm üye devletlerin bu Sözleşmenin tarafı olmasının büyük
önemi olduğu ifade edilmektedir.
88
Böylece, antlaşma taraflarının
uluslararası ya da ulusüstü kuruluşlara, örneğin, AB’ye yetkilerinin
devri ile AİHS’den doğan yükümlülüklerden kurtulamayacakları
dile getirilmektedir.
89
AB’nin, AİHS’ye katılımında, AİHS açısından, Topluluğun, bir iç
hukuk düzeni olarak ve ABAD’ın da sözleşmeden doğan yükümlülük-
lere tabi bir iç hukuk mahkemesi olarak sayılmak zorunda olduğunun
altı çizilmektedir. ABAD’ın, topluluk ikincil mevzuatının AİHS’ye uy-
gunluk denetiminde, bu sözleşmenin
“AİHM tarafından yorumlandığı
anlamda”
hükümleriyle bağlı olacağı belirtilmektedir.
90
Böyle bir tabi
olmanın getireceği önemli sonuçların, Avrupa Birliği üyesi bazı dev-
letlerin çeşitli bakımlardan bazı endişelere ve tereddütlere kapılmala-
rına yol açtığı dile getirilmektedir.
91
86
Karakaş, s. 77.
87
Füsun Arsava,
“Avrupa Temel Haklar Şartı”
,
Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi,
Güz:2005, Cilt:5, No:1, (
“Arsava 2”
), s. 4.
88
Füsun Arsava,
“Avrupa Toplulukları Adalet Divanı ve Temel Haklar”
,
Ankara Üniversi-
tesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi,
Cilt:52, Sayı:1-4 Ocak-Aralık, s. 119 (
“Arsava 3”
).
89
Arsava 3, s. 120.
90
Göçer, s. 387.
91
Göçer, s. 388.