

TBB Dergisi 2011 (97)
Mehmet BULUT
97
a- Müfettiş durum tespit tutanağı ya da tahkikat raporlarıyla çalışma
tespit edilmişse,
b- Asgari işçilik incelemesi neticesinde işverenden sigortalının prim-
leri Kurumca icra yoluyla tahsil edilmişse,
c- İşveren imzalı ücret tediye bordrosunda sigortalıdan sigorta primi
kestiğini açıkça gösterdiği halde sigorta primini Kuruma yatırma-
mışsa,
d- Sigortalı durumunda iken memurluğa geçmiş olursa,
e- İşe giriş bildirgesi Kuruma süresinde verilmiş; fakat bordrosu ve
primi SGK’ya intikal ettirilmemişse,
f- İşçilik hakları tazminatlarına (ihbar, kıdem tazminatı, ücret alacağı
vs.) ilişkin aynı döneme ait kesin hüküm niteliğini taşıyan yargı
kararları varsa,
hizmet tespit davaları zamanaşımına uğramaz.
4
Söz konusu hak düşürücü süre; yönetmelikle tespit edilen belge-
leri işveren tarafından verilmeyen veya çalışmaları Kurumca tespit
edilemeyen sigortalılar için geçerlidir. Bir başka anlatımla; sigortalıya
ilişkin olarak işe giriş bildirgesi, dönem bordrosu gibi yönetmelikte be-
lirtilen belgelerin Kuruma verilmesi ya da çalışmaların Kurumca tespit
edilmesi halinde; Kurumca öğrenilen ve sonrasında kesintisiz biçimde
devam eden çalışmalar bakımından hak düşürücü sürenin geçtiğinden
söz edilemez.
Beş yıllık sürenin hizmetin geçtiği yılın sonundan başlamasında
amaç, sigortalının çalıştığı süre içerisinde işverene karşı böyle bir da-
vayı açmakta karşılaştığı güçlükler ve işverenle karşı karşıya gelmesi-
ni önlemektir
Hizmet tespit davasını kişinin kendisi veya ölmüşse hak sahipleri
açabilir. Sigortalının kendisinin açması durumunda hizmet tespitine
konu işyerinde hizmetlerinin geçtiği yılın sonundan başlayarak 5 yıl
4
İhsan Çakmak;
Şerhli Sosyal Sigortalar Kanunu-Cilt 2,
Adalet Yayınevi, Ankara
2004, s. 1803; Mahmut Çolak, Ercüment Öztürk;
Hizmet Tespit Yöntemleri ve
Çözüm Yolları,
Yaklaşım Yayınları, Ankara 2006, s.263