Background Image
Previous Page  314 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 314 / 529 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (98)

Hüsamettin UĞUR

313

10. maddenin birinci fıkrası hariç tecil edilemeyeceğine, şahsi hürri-

yeti bağlayıcı olanların para veya tedbire çevrilemeyeceğine dair dü-

zenlemeler, 5237 sayılı TCK’nun 5. maddesi uyarınca aynı Kanun’un

genel hükümleri karşısında geçersiz hale gelmiş ve 2007 yılı başında

Meclis’e sevkedilip içinde 3628 sayılı Kanun’a ilişkin önemli değişik-

likler barındıran

“Siyasi Etik Komisyonu Kurulması ve Bazı Kanunlarda

Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi”

nin de yasalaşmaması sonu-

cu yolsuzlukla mücadelede büyük umutlarla çıkarılan kanunun etkin-

liği ve uygulanabilirliliği daha da azalmıştır.

3628 sayılı Kanun’un 17. maddesinde sayılan suçlar veya bu suç-

lara iştirak etmekten sanık olanlar hakkında Memurin Muhakematı

Hakkında Kanunu Muvakkat (4483 sayılı Kanun) hükümleri uygulan-

maz. 17. maddenin 2 ve 3. fıkralarında ise

“Her kuralın bir istisnası, her

istisnanın bir müstesnası vardır”

ifadesini doğrular biçimde istisnanın

istisnası düzenlenmiştir.

Buna göre müşteşar, vali ve kaymakamlar yönünden 3628 sayılı

Kanun değil, 4483 sayılı Kanun hükümlerine göre soruşturma yapı-

lacaktır. Bu durumda hazırlık soruşturmasını, müsteşar ve valiler için

Yargıtay Cumhuriyet başsavcısı veya Başsavcı vekili, kaymakamlar

hakkında ise il Cumhuriyet Başsavcısı veya başsavcı vekili yapacak,

yargılama mercii de; müsteşar ve valiler için Yargıtay’ın ilgili dairesi,

kaymakamlar için ise il ağır ceza mahkemesidir (4483 SK. m. 12, 13).

Görevleri veya sıfatları sebebi ile özel soruşturma ve kovuşturma

usulüne tabi olup 3. fıkra kapsamına giren kimseler hakkında ilgili ka-

nunlardaki özel soruşturma ve kovuşturma usulü saklı tutulduğun-

dan, 1. fıkrada sayılan suçlar söz konusu olsa da 3628 sayılı Kanun’un

18 ve 19. maddelerine göre doğrudan soruşturma yapılamayacaktır.

17. maddedeki suçların sayısı ve önemi ile maddenin 2 ve 3. fıkrasıyla

4483 sayılı Kanun himayesinde bırakılarak doğrudan soruşturma dı-

şında tutulan müşteşar, vali ve kaymakamlar ile özel soruşturma ve

kovuşturma usulüne tabi kamu görevlilerinin sayısı ve çeşitliliği

28

göz

28

Görevleri ve sıfatları sebebiyle özel soruşturma usulüne tabi kimseler olarak;

Cumhurbaşkanı, Başbakan ve Bakanlar, Milletvekilleri, Yüksek Mahkeme Baş-

kanları ve Üyeleri ile Başsavcıları ve Başsavcı Vekilleri, Sayıştay Başkanı ve Üyele-

ri, Bölge Adliye Mahkemeleri Başkan ve Üyeleri ile Cumhuriyet Savcıları, Askeri

Hakim ve Savcılar ve Yardımcıları ile Adli Müşavirler, Hakim ve Cumhuriyet

Savcıları, Avukatlar, Noterler, Yükseköğretim Kurulu Başkanı ve Rektörler ile Di-