

TBB Dergisi 2012 (98)
Hüsamettin UĞUR
309
suç gelirlerinin aklanması ve müsaderesi ile tüzel kişilerin sorum-
luluğu konularında değişiklikler yapılmıştır.
4.
1 Haziran 2005 tarihinde yürürlüğe giren 5271 sayılı
Ceza Mu-
hakemesi Kanunu
örgütlü veya önem verilen suçlarla mücadele
açısından bir çok yeni ve etkili imkanlar getirmiştir. Örneğin ta-
şınmazlara, hak ve alacaklara el koyma (m. 128), iletişimin tespiti,
dinlenmesi ve kayda alınması (m. 135), gizli soruşturmacı görev-
lendirilmesi (m.139), teknik araçlarla izleme (m. 140) gibi...
5.
Yolsuzlukla mücadele adına çıkarılması hep önerilen
“Yolsuzlukla
Mücadele Kanunu Tasarısı”
,
19
Adalet Komisyonu’ndan da geçerek
2004 yılında TBMM’ne sevk edilmişse de görüşülmeden geri çekil-
miştir.
6.
26.6.2009 tarih ve 5918 sayılı
Türk Ceza Kanunu İle Bazı Kanun-
larda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
20
tasarısında
3056 sayılı
Başbakanlık Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin
Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun’un 20. maddesine eklenen
bir bent ile Başbakanlık Teftiş Kurulu’nun Yolsuzlukla Mücadele
Koordinasyon Birimi olarak görevlendirilmesi amaçlanmış ise de
madde, TBMMGenel Kurulu’nda görüşülürken verilen bir önerge
ile Kanun metninden çıkarılmıştır.
21
Ancak aynı yıl, Başbakanlıkça yayımlanan bir genelge (2009/19) ile
“Türkiye’de Saydamlığın Artırılması ve Kamuda Etkin Yönetimin Geliştirilme�
si Komisyonu”
ve
“Türkiye’de Saydamlığın Artırılması ve Yolsuzlukla Müca�
delenin Güçlendirilmesi Yürütme Kurulu”
na, görevlerinin yerine getirilme-
sinde sekretarya hizmeti vermek, şeffaflığın artırılması ve yolsuzlukla
mücadelenin güçlendirilmesi konularında oluşturulacak çalışma grup-
19
http://www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem22/yil01/ss610m.htm
20
09. 07. 2009 tarih ve 27283 sayılı Resmi Gazete
21
Önergenin gerekçesi:
“Yolsuzlukla mücadele çok sayıda kurum ve kuruluşun yoğun
işbirliği ve koordinasyonunu gerektiren topyekûn bir mücadele alanıdır. Bu nedenle hiçbir
kuruluşun tek başına başarı sağlaması mümkün değildir. Bu çevrede Başbakanlık Teftiş Ku�
rulunun tek başına bu işten sorumlu tutulması yerine bu konuyla ilgili tüm kamu kurum
ve kuruluşlarının kendilerinin görev, yetki ve deneyimlerine yaraşır bir şekilde yolsuzlukla
mücadelede katkıda bulunmalarını sağlamak ve kapsamlı bir yolsuzlukla mücadele strateji
belgesinin tamamlanmasından sonra yolsuzluklamücadele içinülkemiz açısından enuygun
biryapınınkurulmasınıteminetmekamaçlanmıştır.”
T.B.M.M.23.Dönem3.YasamaYılı
110.Birleşim,
www.tbmm.gov.tr/develop/owa/tutanak_g_sd.birlesim_baslangic?P4=20447&P5=H&PAGE1=1&PAGE2=92, 29.6.2009